• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پژوهش در نظام های آموزشی
    • دوره 4, شماره 8
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پژوهش در نظام های آموزشی
    • دوره 4, شماره 8
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر دورۀ آموزشی مدیریت استرس، بر استرس شغلی و باورهای کارامدی معلمان

    (ندگان)پدیدآور
    طاهری, مرتضیمحب زادگان, یوسفزمانپور, عنایت اله
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    650.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر، بررسی تأثیر «دورۀ آموزشی مدیریت استرس» بر استرس شغلی و باورهای کارامدی معلمان است. روش پژوهش، شبه­آزمایشی با اجرای پیش­آزمون و  پس­آزمون است و جامعۀ آماری این پژوهش را معلمان زن مدارس ابتدایی غیر­انتفاعی منطقۀ 6 تهران  تشکیل می­دهند. به روش نمونه­گیری در دسترس، شش مدرسه شامل سه مدرسۀ پسرانه و سه مدرسۀ دخترانه انتخاب شد و  پس از اجرای پیش­آزمون، 40 نفر از معلمان که بالاترین استرس را گزارش کرده بودند، به صورت تصادفی در قالب گروه­های آزمایش و گواه تقسیم شدند. محتوای دورۀ آموزشی، طی هشت جلسۀ آموزشی، شامل: برنامه­های متنوع مدیریت زمان، شیوه­های مقابلۀ­ مستقیم و غیرمستقیم، جرئت­ورزی و مدیریت کلاس به گروه آزمایش آموزش داده شد. برای گردآوری اطلاعات پرسشنامه­های استرس معلمان (کی­ریاکو و ساتکلیف،1978) و باورهای کارامدی معلم (تشانن­موران و ولفولک هوی، 2001) در پیش­آزمون و پس­آزمون اجراء شد. یافته­ها،نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری (MANCOVA) نشان داد که میزان استرس معلمان برخوردار از دورۀ آموزشی مدیریت استرس نسبت به گروه گواه در برخی مؤلفه­ها کاهش پیدا کرده است. همچنین باورهای کارامدی معلمان در مدیریت کلاس ارتقاء یافته بود اما در کارامدی راهبردهای آموزشی و کارامدی در درگیر کردن دانش­آموزان تفاوت معنی­داری بین گروه­ها مشاهده نشد.
    کلید واژگان
    استرس معلم
    کارامدی معلم
    مدیریت استرس

    شماره نشریه
    8
    تاریخ نشر
    2010-05-22
    1389-03-01
    ناشر
    انجمن پژوهش های آموزشی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه شهید بهشتی
    عضو هیئت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری و دانشجوی دورۀ دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه شهید بهشتی
    کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی

    شاپا
    2383-1324
    URI
    http://www.jiera.ir/article_83280.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/88055

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب