تأثیر آموزش الگوی تعلیمی بر روابط والد-فرزند و هویت ملی و دینی
(ندگان)پدیدآور
فرازی, فریبااسمعیلی, معصومهاسکندری, حسینحاتمی, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش الگوی تعلیمی بر بهبود روابط والد-فرزند و تقویت هویت ملی و دینی بود. روش پژوهش نیمه تجربی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود و جامعه آماری کلیه دانشآموزان دختر کلاس دوازدهم هنرستانهای شهر بیرجند در سال تحصیلی 96-95 بودند. از این جامعه تعداد 30 نفر که ویژگیهای ورودی موردنظر را داشتند به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. از پرسشنامههای رابطه والد-فرزند فاین، مورلند و سئوبل (1983) و هویت ملی و دینی لطفآبادی (1383)، برای سنجش متغیرهای پژوهش استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره انجام شد. نتایج نشان داد آموزش الگوی تعلیمی موجب بهبود روابط والد–فرزند میشود. همچنین نتایج نشان داد که بهبود روابطی که نتیجه آموزش الگوی تعلیمی بود توانست هویت ملی و دینی فرزندان را تقویت کند. با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان گفت با بهبود روابط والد-فرزند در اثر آموزش الگوی تعلیمی هویت ملی و دینی در فرزندان نیز تقویت میشود.
کلید واژگان
الگوی تعلیمیروابط والد- فرزند
هویت ملی و دینی
شماره نشریه
41تاریخ نشر
2018-06-221397-04-01
ناشر
انجمن پژوهش های آموزشی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دوره دکتری رشته روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایراندانشیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
دانشیار روانشناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبایی
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران