بررسی همگرایی دانشگاه های ایرانی با مولفه های دانشگاه در کلاس جهانی
(ندگان)پدیدآور
غیاثی ندوشن, سعیدنصیری, ندانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این مقاله بررسی همگرایی دانشگاه های ایرانی با مولفه های دانشگاه در کلاس جهانی می باشد که دانشگاه علامهطباطبائی به عنوان نمونه مورد مطالعه قرار گرفت. طرح این پژوهش کمی و روش آن توصیفی از نوع پیمایشی است.ابزار پژوهش پرسش نامه ای محقق ساخته بر اساس مولفه های مطرح شده توسط فیلیپ آلتباخ ) 2007 ، 2009 ( که شاملمدیریت انعطاف پذیر، پژوهش متعادل، آزادی آکادمیک، امکانات کافی و منابع مالی م یباشند تنظیم شده است می باشد.جامعه آماری پژوهش اساتید دانشگاه علامه طباطبائی م یباشند و حجم نمونه طبق جدول مورگان 127 نفر بوده که باتوجه به تنوع دانشکده ها از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با تخصیص مناسب بهره برده شده است.نتایج پژوهش نشان م یدهد که تفاوت میانگین برای مولفه های مدیریت انعطا فپذیر و پژوهش متعادل، آزادیآکادمیک و امکانات مادی معنادار است و م یتوان بیان نمود که دانشگاه علامه طباطبایی دارای مدیریت انعطا فپذیر،پژوهش متعادل، آزادی آکادمیک و امکانات مادی متوسط می باشد و تا رسیدن به دانشگاه در کلاس جهانی فاصله دارد.
کلید واژگان
دانشگاهدانشگاه در کلاس جهانی
کلاس جهانی
کیفیت دانشگاه
آزادی آکادمیک
شماره نشریه
27تاریخ نشر
2015-02-201393-12-01
ناشر
انجمن پژوهش های آموزشی ایرانسازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه علامه طباطبائیدانشجوی کارشناسی ارشد رشته برنامهریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی
شاپا
2383-1324Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
- 
عوامل مؤثر بر گرایش دانشجویان به برنامه های فرهنگی دانشگاه (مقایسه دانشگاه آزاد اسلامی تهران شرق با دانشگاه دولتی شهید بهشتی) هاشم زهی, نوروز؛ میرزا, بهروز؛ رشتیانی, آذر (دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات, 2012-01-21)
 
- 
جایگاه یاددهی- یادگیری نوآور و کارآفرین در دانشگاه نسل سوم و وضعیت دانشگاههای ایران (موردمطالعه: پنج دانشگاه ایرانی) مهدی, رضا (انجمن آموزش عالی ایران, 2024-02-01)هدف: دانشگاه نسل سوم از ایدههای اصلی برای مشارکت نهاد دانشگاه در فرایند توسعه محلی و ملی و حضور تأثیرگذار در محیط پیرامون و جامعه جهانی است. توسعه کارآفرینی از راهبردهای کلیدی برای ارتقای مسئولیتپذیری اجتماعی نهاد علم و ...
 
- 
نگرش دانشجویان به کرسیهای آزاداندیشی در دانشگاه به لحاظ اثرگذاری در توسعه اجتماعی و سیاسی دانشگاهها (مورد: دانشگاه تبریز) کلانتری, عبدالحسین؛ احمدپور پرویزیان, جعفر (دانشکده علوم اجتماعی, 2014-03-21)تشکیل کرسیهای آزاداندیشی در دانشگاهها موضوعی راهبردی است که از سوی رهبری برای رشد اجتماعی و ارتقای سطح دانش سیاسی دانشجویان مطرح شده است. کرسیهای آزاداندیشی یکی از مفاهیم مهم و بحثانگیز در گفتوگوهای سیاسی ...
 




