ارائه الگوی مدیریت جهادی در فعالیتهای سازندگی با رویکرد الگو سازی ساختاری تفسیری(ISM) (نمونه پژوهش: قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا (ص))
(ندگان)پدیدآور
حصیرچی, امیرتولایی, روح اللهعبدالهی, عبادالله
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مدیریت جهادی بهعنوان سبک مدیریتی بومی موفق در عرصههای مختلف سیاسی، دفاعی، فرهنگی و سازندگی گام اول انقلاب اسلامی، اگر تبدیل به الگوی قابل تکثیر شود، میتواند در گام دوم انقلاب بسیار راهگشا باشد. یکی از بهترین تجربههای موفق در این زمینه در مگاپروژهها و خدمات در قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا کسب شده است. هدف اصلی این پژوهش ارائه الگوی مدیریت جهادی در فعالیتهای سازندگی است. با مرور ادبیات نظری و پیشینه موضوع، متغیرهای مؤثر بر مدیریت جهادی به روش تحلیل مضمون، استخراج و با استفاده از نظر خبرگان، 22 متغیر نهایی وارد الگوسازی ساختاری تفسیری شد. این متغیرها در سطوح مختلف و با توجه به قدرت نفوذ و وابستگی آنها طبقهبندی و سطحبندی، و بهمنظور آزمون و تأیید الگو از تحلیل میکمک و تکنیک دیمتل استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که مؤلفه یگانه لاالهالاالله اصل بنیادین و ریشه الگوی مدیریت جهادی، مؤلفههای چهارگانه ارزشمداری، اعتقادمحوری، معرفتمحوری و جهادمحوری، مبانی فکری و فلسفی و سطح دوم، مؤلفههای هفتگانه رسالتمحوری و آرمانخواهی، تکلیفگرایی و نتیجهگرایی توؤمان، بینش و عمل هولوگرامی، نگاه فراپیمانکاری، نگاه فراجناحی، مردمپایگی کارها و ابتنا بر ویژگیهای شخصیتی، اخلاقی و مدیریت اسلامی و انقلابی، مبنای حرکت مدیریت جهادی و سطح سوم، مؤلفههای چهارگانه بومیسازی و خودکفایی در علم و فناوری، تمرکز بر گلوگاهها (با استفاده از همه ظرفیتها)، تمرکز بر تکمیل زنجیره ارزش (ظرفیتشناسی و ظرفیتسازی) و بهکارگیری صنعت و دانشگاه در سازندگی، راهبردهای متخذه و سطح چهارم و مؤلفههای سهگانه غلبه بر موانع و محدودیتها (غلبه بر تحریمها، انحصارشکنی، بنبستشکنی)، مدیریت بر محیط و چابکسازی و تحرکپذیری، نتایج و سطح پنجم، و درنهایت مؤلفههای سهگانه پیشروندگی (خط شکنی)، پیشبرندگی (شتابدهی و حرکتهای جهشی ـ میانبر) و اثرگذاری و الگوسازی ماندگار جزء پیامدهای مدیریت جهادی و سطح ششم الگو خواهد بود.
کلید واژگان
مدیریت جهادیفعالیتهای سازندگی
قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص)
الگوسازی ساختاری تفسیری(ISM)
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2021-07-231400-05-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University
سازمان پدید آورنده
استادیار، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، دانشکده مدیریت و برنامهریزی، تهران، ایراناستادیار، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، دانشکده مدیریت و برنامهریزی، تهران، ایران
دکتری تخصصی، گروه اقتصاد مفید
شاپا
2251-69802645-5234



