توانمندی رویکرد بیزی مدل چندسطحی: تحلیل دادههای آزمون ریاضیات تیمز پیشرفته ) 2008
(ندگان)پدیدآور
یونسی, جلیلدلاور, علیاسکندری, فرزادفلسفی, محمدرضافرخی, نورعلینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بدست آوردن میزان تأثیر مدارس بر نمرات کسب شدۀ دانشآموزان شرکت کننده در آزمونتیمز پی شرفته 2008 و برر سی اعتبار تحلیلهای چند سطحی بر ا ساس نظریه کلا سیک اندازهگیری به روش برآوردبیزی صورت پذیرفت. برای دستیابی به هدف اصلی پژوهش از دادههای مربوط به اجرای آزمون ریاضی تیمز پیشرفتهاست و روند آموزش ریاضیات پیشرفته دانشآموزان سال آخر متوسطه IEA 2008 که خود جزو تازهترین مطالعات)پیشدان شگاهی( را مورد ارزیابی قرار میدهد ا ستفاده شد )مرکز ملی مطالعات تیمز، 1388 (. بر این ا ساس، جامعهآماری و گروه نمونه پژوهش حاضررر، جامعه آماری و گروه نمونه پایپ پیش دانشررگاهی رشررته ریاضرری- فیزیک در1386 به اجرا در آمده اسررت. ح ن نمونه - آزمون ریاضرریات تیمز پیشرررفته اسررت که در سررال تح رریلی 1387دانشآموزان ایرانی در این سن ش برابر 2556 نفر بوده ا ست )گزارش تیمز پی شرفته، 1388 (. نتایج تحلیلها به طورکلی ن شان داد که در مدل صفر 12 در صد، در مدل با کووریت سطح دانش آموز 38 در صد و در مدل با کووریتسطح دانشآموز، مدرسه و معلن حدود 55 درصد از واریانس نمرات پیشرفت تح یلی دانشآموزان ناشی از تفاوتبین مدارس ا ست و این میزان تفاوت زیاد بین مدارس شرکت کننده گویای تفاوت و تبعیض آموز شی بین مدارسزیاد ا ست که این امر عمدتاً نا شی از متغیرهای در سطح مدر سه )منابع مدر سه برای درس ریاضی و سابقه تدریسریاضی معلن( میباشد
کلید واژگان
تحلیل چندسطحیرویکرد بیزی
نظریه کلاسیک آزمون تحلیل حساسیت
شماره نشریه
24تاریخ نشر
2014-05-221393-03-01
ناشر
انجمن پژوهش های آموزشی ایرانسازمان پدید آورنده
دانش آموخته دکتری رشته سن ش و اندازهگیری دانشگاه علامه طباطبائیاستاد گروه سن ش و اندازهگیری دانشگاه علامه طباطبائی
دانشیار گروه آمار دانشگاه علامه طباطبائی
دانشیار گروه سن ش و اندازهگیری دانشگاه علامه طباطبائی
دانشیار گروه سن ش و اندازهگیری دانشگاه علامه طباطبائی




