تحلیل پدیدارشناسانه ادراک و تجربه زیسته معلمان مدارس ابتدایی از نقاط ضعف و قوت برنامه ارزشیابی توصیفی
(ندگان)پدیدآور
صالحی, کیوانبازرگان, عباسصادقی, ناهیدشکوهی یکتا, محسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش، تحلیل ادراک معلمان در خصوص نقاط ضعف و قوت ناشی از اجرای برنامه ارزشیابیتوصیفی در مدارس ابتدایی است. سعی شد تا با استفاده از رویکرد تفسیرگرایانه به بازسازی معنایی ادراک معلمان از نقاط قوت و ضعف نظام ارزشیابی موسوم به ارزشیابیتوصیفی پرداخته و نشان دهیم که این مشارکتکنندگان، چه درک و ارزیابی، نسبت به ضعفها و نقاط قوت طرح ارزشیابیتوصیفی دارند. به منظور گردآوری دادهها از مصاحبه کیفی نیمهساختارمند استفاده شد. با استفاده از نمونهگیری هدفمند، پس از انجام 23 مصاحبه با معلمان ـ که عمدتاً معلمان باسابقه، دارای گرایش تحصیلی آموزش ابتدایی بودند ـ اشباع دادهها حاصل شد. تحلیل عمیق دیدگاههای معلمان، موجب شناسایی و دستهبندی شش نقطهضعف نظیر «کاهش شوق، حساسیت و انگیزه تلاش دانشآموزان نسبت به یادگیری و  تحصیل» و «افزایش افت یادگیری و دامن زدن به کمسوادی دانشآموزان»، و هشت نقطه قوت برنامه ارزشیابیتوصیفی، نظیر «حذف زحمت معلمان برای نگارش فهرست اسامی دانشآموزان» و «امکان استفاده از روشهای متعدد در ارزیابی دانشآموزان»، گردید. یافتهها نشان داد که معلمان مصاحبهشونده، پیامدهای متفاوتی را از اثرات اجرای برنامه ارزشیابیتوصیفی، تجربه کردهاند و در مجموع با چالشهای مضاعفی در فرایند یاددهی ـ یادگیری خود روبرو هستند که در مقاله حاضر به برخی از آنها پرداخته شده است.
کلید واژگان
ادراک معلمانتجربه زیسته
برنامه ارزشیابیتوصیفی
مدارس ابتدایی
سنجش عملکرد
روش کیفی
شماره نشریه
31تاریخ نشر
2016-02-201394-12-01
ناشر
انجمن پژوهش های آموزشی ایرانسازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه تهران؛ عضو هیأتعلمی گروه روشها و برنامههای آموزشی، دانشکده روانشناسی و علومتربیتیاستاد دانشگاه تهران؛ عضو هیأتعلمی دانشکده روانشناسی و علومتربیتی
استادیار دانشگاه تهران؛ عضو هیأتعلمی دانشکده روانشناسی و علومتربیتی
دانشیار دانشگاه تهران؛ عضو هیأتعلمی دانشکده روانشناسی و علومتربیتی




