بررسی وضعیت موجود صلاحیت های فناورانه دانشجو معلمان بر اساس استانداردهای یونسکو
(ندگان)پدیدآور
احمدی, روشنزارعی زوارکی, اسماعیلنوروزی, داریوشدلاور, علیدرتاج, فریبرزنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر باهدف بررسی وضعیت موجود صلاحیتهای فناورانه دانشجو معلمان بر اساس استانداردهای یونسکو انجام گرفت. روش این پژوهش از نوع، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری، شامل دانشجو معلمان مقطع کارشناسی دانشگاه تربیت دبیر فنی شهید رجایی بود. نمونههای تحقیق دانشجو معلمانی بودند که در نیمسال آخر تحصیلی و در آستانه فارغالتحصیلی به سر می برده و به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. حجم نمونه نهایی بر اساس دیدگاه کلاین (2003)، 65 نفر در نظر گرفته شد. ابزارهای پژوهش شامل؛ الف) پرسشنامه سنجش صلاحیتهای فناورانه دانشجو معلمان بر اساس استاندارد یونسکو ب) پرسشنامه آزمون عملکردی و چک لیستی برای سنجش وضعیت موجود، بود. در تجزیه و تحلیل دادهها از دو روش آمار توصیفی و استنباطی (آزمون کولموگروف اسمیرنوف و t تک گروهی) استفاده شد. نتایج نشان داد که وضعیت موجود صلاحیتهای فناورانه دانشجو معلمان بر اساس استانداردهای یونسکو در هر سه مؤلفه سواد فناوری، تعمیق دانش و خلق دانش در سطح متوسط به پایین قرار دارد. همچنین میانگین سؤال کلی تحقیق 18/2 به دست آمد که با استفاده از آزمون t معنادار بوده و در دامنه متوسط به پایین قرار دارد.
کلید واژگان
ارزشیابیصلاحیتهای فناورانه
یونسکو
دانشجو معلم
شماره نشریه
32تاریخ نشر
2016-04-201395-02-01
ناشر
انجمن پژوهش های آموزشی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطباییدانشیار گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی
دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی
استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی




