حق تعویض و تعمیر کالا در کنوانسیون بیع بینالمللی کالا 1980 و حقوق ایران
(ندگان)پدیدآور
شرافت پیما, محمذرضاکاملی, جعفرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از تعهدات بایع، به موجب مقررات کنوانسیون بیع بینالمللی کالا، این است که بایع باید کالایی به مشتری تسلیم نماید که دارای مقدار و کیفیت (جنس) و وصف مقرر در قرارداد باشد، و به عبارت دیگر، مبیع باید مطابق قرارداد تحویل شود (ماده 35 کنوانسیون)، و در صورت عدم انطباق مبیع با قرارداد، مشتری طبق بند دوم ماده 46 کنوانسیون، حق تعویض و طبق بند سوم ماده مرقوم، حق تعمیر و اصلاح مبیع را با لحاظ شرایطی خواهد داشت. در قانون ایران، اگرچه صریحاً به موضوع حق رفع عیب اشاره نشده، ولی با بررسی قوانین، میتوان گفت در مورد مبیع کلی، به استناد مواد 414 و 482 قانون مدنی، خریدار میتواند کالای معیوب را به فروشنده مسترد دارد و تسلیم کالای جانشین را درخواست کند. وقتی مشتری حق درخواست تعویض کالای معیوب را دارد، در نتیجه میتواند حق رفع عیب را نیز دارا باشد. در ضمن اگرچه در کنوانسیون حق تعویض و تعمیر کالا، به عنوان ضمانت اجراهای عدم تطابق کالا با قرارداد، به نفع خریدار پیشبینی شده، ولی با توجه به تخییری بودن مقررات کنوانسیون، طرفین میتوانند با توجه به اصل حاکمیت اراده، ضمانت اجراهای مذکور را ساقط و به جای آن، ضمانت اجراهای دیگری را پیشبینی نمایند.
کلید واژگان
مطابقت کالاضمانت اجرا
تعهد بایع
حق تعمیر
حق تعویض
شماره نشریه
26تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
انجمن ایرانی روابط بین المللسازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلیدانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت




