مدلیابی گرایش دانشآموزان به فضای مجازی برمبنای عوامل فردی، زمینهای و محیطی: ارزیابی پیامدهای روانشناختی آن
(ندگان)پدیدآور
سیف درخشنده, سعیدعطادخت, اکبرحاجلو, نادرمیکاییلی, نیلوفر
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف مدلیابی گرایش دانشآموزان به فضای مجازی بر مبنای عوامل فردی، زمینهای و محیطی و پیامدهای روانشناختی آن انجام گرفته است. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بوده و کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر اردبیل به تعداد 21714 نفر جامعه آماری این پژوهش بودند که از بین آنها 340 دانشآموز با استفاده از جدول نمونهگیری کرجسی و مورگان به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدهاند. برای جمعآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته و پرسشنامههای استاندارد آزمون اعتیاد اینترنتى "یانگ" (1998)، مقیاس افسردگی، اضطراب و فشار روانی"لاویبوند" (1995)، مقیاس انزوای اجتماعی"راسل" (1976) و پرسشنامه شخصیتی"وودورث" (2001) استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روشهای تحلیل عاملی و تحلیل مسیر انجام گرفت. یافتهها نشان داد که تمامی ضرایب اثر مستقیم مسیرها معنیدار هستند و از میان آنها ضرایب اثر مستقیم از عوامل فردی بر رضایت کاربر (ضریب اثر 14/0 و مقدار 40/2T=) و گرایش به فضای مجازی (ضریب اثر 10/0 و مقدار 46/2T=) و ضریب اثر مستقیم از عوامل محیطی بر رضایت کاربر (ضریب اثر 10/0 و مقدار 66/1T=) در سطح 05/0>P و بقیه ضرایب در سطح 01/0>P معنیدار هستند. همچنین تمامی ضرایب اثر غیرمستقیم متغیرها به جزء ضریب اثر غیرمستقیم محیطی به روی گرایش به فضای مجازی از طریق رضایت کاربر در سطح 01/0>P معنیدار هستند. برازش دادهها نشان دادند: گستردگی اینترنت، دسترسی راحت، ارزان و کمهزینه بودن و همچنین محتوای سایتها و شبکههای اجتماعی، احساس تنهایی و تعامل با دیگران از جمله عوامل گرایش به فضای مجازی هستند و تأثیر زیاد آن بر اعتیاد به اینترنت، خشونت، انزوای اجتماعی، اضطراب و افسردگی بیانگر آن است که گرایش به فضای مجازی بیشتر از چه منابعی سرچشمه گرفته و چقدر در بروز و یا تشدید اختلالهای روانی افراد میتوانند مؤثر باشند و این موضوع میتواند زنگ خطری باشد برای اولیاء خانواده و مدرسه و همچنین مسئولین و تصمیمگیران جامعه که به نحو مقتضی و مؤثر در مدیریت استفاده از این فنآوری نقشآفرین باشند.
کلید واژگان
فضای مجازیتحلیل مسیر
اعتیاد به اینترنت
شماره نشریه
44تاریخ نشر
2021-12-221400-10-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.استاد،گروه روانشناسی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،دانشگاهمحقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.



