اثر بخشی بخشش درمانی درشادکامی و کیفیت زندگی تحصیلی دانش آموزان
(ندگان)پدیدآور
اتحادی فر, محمدرضاجناآبادی, حسینداورپناه, ابوسعید
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بخششدرمانی در شادکامی و کیفیت زندگی تحصیلی دانشآموزان انجام گرفت. روش انجام پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون بود. جامعهی آماری پژوهش کلیهی دانشآموزان پسر دورهی اول متوسطه شهرستان زهک در سالتحصیلی 98-1397 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای در نهایت حجم نمونهای به تعداد 30 نفر انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند و به پرسشنامههای شادکامی آکسفورد (OHI) (1990) و کیفیت زندگی در مدرسه (QOSL) اندرسون و برو (2000) پاسخ دادند. گروه آزمایش 12جلسه 60 دقیقهای بخششدرمانی بر اساس الگوی درمانی اصلی انرایت را دریافت نمودند. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند نتایج نشان داد که بخششدرمانی بر شادکامی و کیفیت زندگی تحصیلی دانشآموزان موثر بوده است. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که آموزش بخششدرمانی باعث افزایش شادکامی و بهبود کیفیت زندگی تحصیلی دانش آموزان شده است.
کلید واژگان
بخشش درمانیشاد کامی
کیفیت زندگی تحصیلی
دانش آموزان
شماره نشریه
44تاریخ نشر
2021-12-221400-10-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، گروه تحقیقات آموزشی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.استاد، گروه علوم تربتی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.



