• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات روانشناسی تربیتی
    • دوره 18, شماره 43
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات روانشناسی تربیتی
    • دوره 18, شماره 43
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه اثربخشی روش فرنالد و روش نوروسایکولوژی بر بهبود عملکرد خواندن کودکان نارساخوان

    (ندگان)پدیدآور
    سابقی, فرامرزمحمدی فر, محمدعلیرضایی, علی محمد
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی روش فرنالد و نوروسایکولوژی بر بهبود عملکرد خواندنکودکان نارساخوان انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی بود. جامعه آماری تمام دانشآموزانپایه سوم نارساخوان مراجعهکننده به مراکز اختلال یادگیری شهر زاهدان در سالتحصیلی ١٤٠٠ -١٣٩٩بودند که تعداد ٤٢ نفر (٢٩ پسر، ١٣ دختر)، به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورتتصادفی در دو گروه آزمایش روش فرنالد (١٠ پسر، ٤ دختر)، روش نوروسایکولوژی (١٠ پسر، ٤دختر) و یک گروه کنترل (٩ پسر، ٥ دختر) جایگزین شدند. ابتدا از هر سه گروه پیشآزمون گرفته شدو گروههای آزمایش در ١٥ جلسه ٦٠ دقیقهای تحت مداخله روش آموزشی فرنالد (فرنالد و کلر،١٩٢١ (و روش نوروسایکولوژی (کولکمن، هوجتینک، کورسبرگن و لسمان، ٢٠١٣؛ گری و همکاران،٢٠١٢ (قرار گرفتند و مجدداً از هر سه گروه پسآزمون گرفته شد و پس از گذشت دو ماه از اجرایپسآزمون، پیگیری گرفته شد. برای جمعآوری دادهها، از آزمون نارساخوانی (نما) استفاده شد. نتایجتحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که هر دو روش فرنالد و نوروسایکولوژی بر عملکرد خواندنتأثیر معناداری دارد (٠١/٠ نوروسایکولوژی هم حاکی از آن بود که روش فرنالد بیش از روش نوروسایکولوژی در بهبود عملکردخواندن و مؤلفههای (خواندن کلمات، درک کلمات، حذف آواها) تأثیر دارد و روش نوروسایکولوژیبیش از روش فرنالد بر مؤلفههای (زنجیره کلمات، قافیهها، زنجیره کلمات، نشانههای حروف، نشانههای مقولهها) تأثیرگذار است (٠١/٠ یادگیری و سازمان آموزشوپرورش استثنایی میتوانند از هر دو روش برای آموزش و درمان اختلالاتیادگیری به ویژه نارساخوانی استفاده نمایند و تدوین و اجرای برنامههای مداخله ترکیبی مبتنی بر هردو روش اثربخشی آن را دو چندان نماید.
    کلید واژگان
    روش‌ فرنالد
    روش نوروسایکولوژی
    عملکرد خواندن
    نارساخوانی

    شماره نشریه
    43
    تاریخ نشر
    2021-09-23
    1400-07-01
    ناشر
    دانشگاه سیستان و بلوچستان
    University of Sistan and Baluchestan
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی.دانشگاه سمنان.سمنان.ایران
    نویسندۀ مسئول: دانشیاردانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه سمنان،سمنان،ایران
    دانشیار، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.

    شاپا
    2228-6683
    URI
    https://dx.doi.org/10.22111/jeps.2021.6511
    https://jeps.usb.ac.ir/article_6511.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/873800

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب