• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات روانشناسی تربیتی
    • دوره 18, شماره 42
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مطالعات روانشناسی تربیتی
    • دوره 18, شماره 42
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی سازگاری با مدرسه بر موفقیت تحصیلی در دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه: نقش حلقوی سبک زندگی اسلامی و سبک زندگی غربی

    (ندگان)پدیدآور
    عسکری, فهیمهمنظری توکلی, علیرضامنظری توکلی, حمدالهزین الدینی, زهرا
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در تحقیق حاضر روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و معادلات ساختاری و جامعه آماری است که شامل تمامی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهر کرمان که در سال تحصیلی 99-1398 7370 نفر بودند و نمونه پژوهش بر طبق فرمول کوکران 380 نفر تخمین زده شد و بر اساس روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. در این روش نمونه‌گیری نمونه‌ای انتخاب خواهد شد که احتمالی بوده و در آن هر واحد نمونه‌گیری مجموعه‌ای یا گروهی از اعضا است. داد‌ه‌ها از طریق پرسشنامه‌های سازگاری با مدرسه (سینها و سینگ، 1993)، موفقیت تحصیلی(صالحی ، 1393)، سبک زندگی اسلامی(کاویانی ، 1388) و سبک زندگی غربی (LSQ) (لعلی، عابدی و کجباف، 1391)، گردآوری و به روش همبستگی مدل معادلات ساختاری و به‌وسیله‌ی نرم‌افزار AMOS23 و تکنیک بوت استرپ، تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌های پژوهش نشان داد که مدل با عنایت به شاخص‌های برازندگی از برازش مناسبی برخوردار است. اثر مستقیم سازگاری با مدرسه بر موفقیت تحصیلی (43/0)، بر سبک زندگی اسلامی(56/0)، بر سبک زندگی غربی(24/0) معنادار بود. اثر مستقیم سبک زندگی اسلامی بر سبک زندگی غربی(65/0)، بر موفقیت تحصیلی (16/0) معنادار بود و اثر مستقیم سبک زندگی غربی بر سبک زندگی اسلامی(19/0-)، بر موفقیت تحصیلی(19/0-) نیز معنادار بود. همچنین اثر غیرمستقیم سازگاری با مدرسه بر موفقیت تحصیلی با میانجی‌گری سبک زندگی اسلامی و سبک زندگی غربی(18/0) معنادار بود. بنابراین می‌توان برای بهبود پیشرفت تحصیلی، با راهنمایی و هدایت دانش‌آموزان در کسب مهارت‌های سازگاری و آموزش سبک زندگی سالم به آنها گام‌های مؤثری برداشت. گنجاندن مفهوم ارتقاء سبک زندگی در برنامه درسی مدارس به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا به طور مؤثر در توسعه جامعه خود نقش داشته باشند.
    کلید واژگان
    سازگاری با مدرسه
    موفقیت تحصیلی
    سبک زندگی اسلامی
    سبک زندگی غربی

    شماره نشریه
    42
    تاریخ نشر
    2021-08-23
    1400-06-01
    ناشر
    دانشگاه سیستان و بلوچستان
    University of Sistan and Baluchestan
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکترای، روانشناسی تربیتی ،دانشگاه آزاد اسلامی ، کرمان،ایران
    استادیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان ، ایران
    استادیار،گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
    استادیار،گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران

    شاپا
    2228-6683
    URI
    https://dx.doi.org/10.22111/jeps.2021.6423
    https://jeps.usb.ac.ir/article_6423.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/873791

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب