مقیاس کوتاه الکترونیکی مشکلات سلامت روانی نوجوانان متوسطه یکم- نسخه معلم
(ندگان)پدیدآور
صالح زاده, پرویناکبری زردخانه, سعیدزنگانه, علی محمدمنصورکیایی, نادرمصطفوی, محمدطیموری, سیدعین الهجلالت دانش, محسنطهماسبی, سیامک
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده اهمیت شناسایی تغییرات سلامت روان دانشآموزان و ضرورت غربالگری با استفاده از ابزارهای دقیق و معتبر متناسب با ویژگیهای بومشناختی جامعه ایران، محققان این پژوهش را بر آن داشت تا به منظور تهیه نسخه کوتاه مقیاس الکترونیکی مشکلات سلامت روانشناختی- فرم معلم برای دانشآموزان دوره متوسطه یکم اقدام نمایند. جامعه آماری این پژوهش را دانشآموزان دوره یکم متوسطه سیویک استان کشور تشکیل میدهد. در هر استان دو شهر به روش نمونهگیری هدفمند، در هر شهر دو مدرسه به شیوه تصادفی ساده انتخاب و کلیه دانشآموزان دوره متوسطه یکم وارد گروه نمونه شدند. نمونه دانشاموزی مشتمل بر 11484 دانشآموز (6403 دختر و 5081 پسر) بود. تحلیل آیتمها نشانگر ویژگیهای روانسنجی مناسب برای بخش اعظمی از آیتمها بود. نتایج تحلیل عامل تاییدی نیز نشان داد که مدل هشتمولفهای با چهل آیتم مبتنی بر دیدگاه متخصصان بهترین برازش را با دادهها نشان میدهد. ضرایب مسیر استاندارد آیتمها بین 34/0 تا 87/0 بدست آمد که نشانگر روایی واگرای مناسب و همچنین شاخص میانگین واریانس استخراجشده (بین 46/0 و 73/0) آیتمها نیز نشان-دهنده روایی همگرای آنها است. اعتبار خردهمقیاسها نیز براساس ضریب اعتبار ترکیبی (بین 83/0 تا 93/0) و آلفای کرونباخ (بین 80/0 تا 93/)0 مطلوب حاصل شد. به عبارت دیگر مقیاس کوتاه از انسجام درونی لازم برخوردار است. همبستگی بین مولفهها و با نمره کل در دامنه قابل قبولی بود. مقایسه ساختار عاملی گروههای دختر و پسر حاکی از برازندگی مناسب و معادل برای هر دو گروه است. این یافته نشانگر تغییرناپذیری ساختار ابزار در این دو گروه بود و شواهدی برای یکسانی مفاهیم و سازه مورد سنجش است. لذا میتوان نتیجه گرفت ویژگیهای روانسنجی حاکی از مناسب بودن فرم کوتاه پرسشنامه سلامت روانشناختی برای استفاده در فرایند غربالگری در جامعه دانشآموزان متوسطه یکم جامعه ایران است.
کلید واژگان
"غربالگری سلامت روانشناختی""نوجوانی"
"دوره یکم متوسطه"
"تحلیل عامل تاییدی"
شماره نشریه
41تاریخ نشر
2020-09-221399-07-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
گروه روانشناسی تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانگروه روانشناسی کاربردی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
معاونت پیشگیری قوه قضاییه، تهران، ایران
دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
دفتر علوم تربیتی و مشاوره وزارت آموزشوپرورش، تهران، ایران
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
معاونت پیشگیری قوه قضاییه، تهران ایران
استادیار گروه رشد و پرورش کودکان پیشاز دبستان، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
شاپا
2252-004X2476-6240



