| dc.contributor.author | شیخ الاسلامی, علی | fa_IR |
| dc.contributor.author | شریفی, نیلوفر | fa_IR |
| dc.contributor.author | رضازاده, مسعود | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1400-04-13T11:44:50Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2021-07-04T11:44:50Z | |
| dc.date.available | 1400-04-13T11:44:50Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2021-07-04T11:44:50Z | |
| dc.date.issued | 2020-09-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1399-07-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2020-02-23 | en_US |
| dc.date.submitted | 1398-12-04 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | شیخ الاسلامی, علی, شریفی, نیلوفر, رضازاده, مسعود. (1399). بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس تجدیدنظر شدة اضطراب آشکار کودکان-ویراست دوّم در دانشآموزان. فصلنامه اندازه گیری تربیتی, 11(41)doi: 10.22054/jem.2021.50173.2010 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2252-004X | |
| dc.identifier.issn | 2476-6240 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22054/jem.2021.50173.2010 | |
| dc.identifier.uri | https://jem.atu.ac.ir/article_12827.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/838692 | |
| dc.description.abstract | پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس تجدیدنظر شدة اضطراب آشکار کودکان-ویراست دوّم در دانشآموزان انجام گرفت. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظرروش، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعهی آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان در حال تحصیل بین ردهی سنی ۱۵ تا ۱۷ سال شهر اردبیل بودند که بر اساس فرمول کوکران نمونهی مطلوب برای این پژوهش برابر با ۲۹۰ نفر بود، بنابراین، تعداد ۳۰۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابتدا فرم انگلیسی به فارسی ترجمه شد و سپس ترجمهی معکوس گردید و در اجرای اوّلیه، سوالات مبهم حذف شدند و در نهایت مقیاس نهایی مورد اجرا قرار گرفت. بعد از جمعآوری دادهها برای تحلیل از روش تحلیل عاملی تاییدی، ضریب همبستگی پیرسون و روش بازآزمایی و آلفای کرونباخ استفاده شد. ضریب پایایی مقیاس با محاسبهی آلفای کرونباخ برای کل مقیاس ۸۷/۰ به دست آمد. همچنین نتایج حاصل از ضرایب همبستگی پیرسون متغیر اضطراب آشکار با عاملهای چهارگانه و استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی، روایی سازه را تصدیق نمود و همهی شاخصهای برازش در وضعیت مطلوبی بالاتر از ۹۰/۰ قرار داشت. نتایج این پژوهش همراستا با سایر مطالعات خارجی از ویژگیهای روانسنجی مطلوب این ابزار خبر میدهد به نحوی که از این ابزار میتوان در غربالگریهای اضطرابی در مدارس و بررسیهای بالینی استفاده نمود. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علامه طباطبائی | fa_IR |
| dc.publisher | Allameh Tabataba’i University | en_US |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه اندازه گیری تربیتی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Quarterly of Educational Measurement | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22054/jem.2021.50173.2010 | |
| dc.subject | ویژگیهای روانسنجی | fa_IR |
| dc.subject | مقیاس تجدیدنظر شدة اضطراب آشکار کودکان-ویراست دوّم | fa_IR |
| dc.subject | دانشآموزان | fa_IR |
| dc.title | بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس تجدیدنظر شدة اضطراب آشکار کودکان-ویراست دوّم در دانشآموزان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه محقق اردبیلی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگا محقق اردبیلی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 11 | |
| dc.citation.issue | 41 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0002-7700-7206 | |