• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه اندازه گیری تربیتی
    • دوره 11, شماره 41
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه اندازه گیری تربیتی
    • دوره 11, شماره 41
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی ویژگی‌های روانسنجی مقیاس تجدیدنظر شدة اضطراب آشکار کودکان-ویراست دوّم در دانش‌آموزان

    (ندگان)پدیدآور
    شیخ الاسلامی, علیشریفی, نیلوفررضازاده, مسعود
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی‌های روانسنجی مقیاس تجدیدنظر شدة اضطراب آشکار کودکان-ویراست دوّم در دانش‌آموزان انجام گرفت. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظرروش، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان در حال تحصیل بین رده‌ی سنی ۱۵ تا ۱۷ سال شهر اردبیل بودند که بر اساس فرمول کوکران نمونه‌ی مطلوب برای این پژوهش برابر با ۲۹۰ نفر بود، بنابراین، تعداد ۳۰۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابتدا فرم انگلیسی به فارسی ترجمه شد و سپس ترجمه‌ی معکوس گردید و در اجرای اوّلیه، سوالات مبهم حذف شدند و در نهایت مقیاس نهایی مورد اجرا قرار گرفت. بعد از جمع‌آوری داده‌ها برای تحلیل از روش تحلیل عاملی تاییدی، ضریب همبستگی پیرسون و روش باز‌آزمایی و آلفای کرونباخ استفاده شد. ضریب پایایی مقیاس با محاسبه‌ی آلفای کرونباخ برای کل مقیاس ۸۷/۰ به دست آمد. همچنین نتایج حاصل از ضرایب همبستگی پیرسون متغیر اضطراب آشکار با عامل‌های چهارگانه و استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی، روایی سازه را تصدیق نمود و همه‌ی شاخص‌های برازش در وضعیت مطلوبی بالاتر از ۹۰/۰ قرار داشت. نتایج این پژوهش هم‌راستا با سایر مطالعات خارجی از ویژگی‌های روانسنجی مطلوب این ابزار خبر می‌دهد به نحوی که از این ابزار می‌توان در غربال‌گری‌های اضطرابی در مدارس و بررسی‌های بالینی استفاده نمود.
    کلید واژگان
    ویژگی‌های روانسنجی
    مقیاس تجدید‌نظر شدة اضطراب آشکار کودکان-ویراست دوّم
    دانش‌آموزان

    شماره نشریه
    41
    تاریخ نشر
    2020-09-22
    1399-07-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبائی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی
    دانشگاه محقق اردبیلی
    دانشگا محقق اردبیلی

    شاپا
    2252-004X
    2476-6240
    URI
    https://dx.doi.org/10.22054/jem.2021.50173.2010
    https://jem.atu.ac.ir/article_12827.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/838692

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب