تبیین مؤلفههای تربیت معنوی در آموزههای دینی (قرآن) و غیردینی (سکولاریسم) و مطابقت آن با اسناد بالادستی برنامه درسی
(ندگان)پدیدآور
طهماسب زاده شیخلار, داودجلیل زاده, مهدیه
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، شناسایی مؤلفههای تربیت معنوی در آموزههای دینی (قرآن) و غیردینی (باتأکیدبر منابع سکولار) و مطابقت آن با اسناد بالادستی برنامه درسی میباشد. روش پژوهش از نوع تحلیل محتوای کیفی است. جامعه آماری در بخش آموزههای قرآن شامل خود کتاب مقدس قرآن کریم و تفسیر موضوعی راهنمای آیتالله هاشمی رفسنجانی و در بخش آموزههای سکولاریسم شامل کتابها و مقالات موجود در زمینه تربیت معنوی از دیدگاه سکولاریسم و سند تحول بنیادین آموزشوپرورش و سند برنامه درسی ملی است. باتوجهبه ماهیت پژوهش حجم نمونه برابر جامعه میباشد. ابزار گردآوری دادهها نیز، چکلیست بررسی آیات قرآنی، اسناد مرتبط با تربیت معنوی از دیدگاه سکولاریسم و نیز اسناد بالادستی برنامه درسی ایران است. جهت تعیین روایی ابزار چکلیست، از روایی محتوایی با استفاده از دیدگاه استاد راهنما و همچنین اساتید گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز بهره گرفته شد. جهت تعیین پایایی نیز از ضریب توافق لاشه و برای تجزیهوتحلیل دادهها نیز از تحلیل محتوای کمی استفاده شد. واحد تحلیل؛ آیات، جمـلات، عبارات موجود در متن منابع مرتبط بود. در بخش یافتهها، ابتدا مفاهیم دال بر تربیت معنوی درقالب مؤلفههای اعتقادی، اخلاقی و عملی از آموزههای قرآنی و نیز آموزههای سکولاریسم استخراج شد. یافتهها نشان داد که در تحلیل قرآن کریم، در مؤلفه اعتقادی 5 مفهوم (اصول دین)، مؤلفه اخلاقی (فضائل اخلاقی:88 مفهوم و رذایل اخلاقی:82 مفهوم) و مؤلفه عملی 8 مفهوم ( از فروع دین) شناسایی شد و میزان شباهت مؤلفههای شناساییشده قرآنی و سکولاریسم بسیار کم و درمقابل، تفاوت آنها بسیار زیاد ارزیابی شد. همچنین مطابقت مؤلفههای آموزههای قرانی با اسناد بالادستی برنامه درسی بسیار زیاد است و درمقابل، مؤلفههای سکولاریسم مطابقتی با اسناد بالادستی برنامه درسی ایران ندارند. بنابراین، اسناد بالادستی برنامه درسی ایران ضمن مطابقت با آموزههای قرآنی در زمینه تربیت معنوی میتواند منبع مؤثری برای تربیت معنوی ازطریق نظام آموزشی باشد.
کلید واژگان
تربیت معنویآموزههای دینی
آموزههای غیردینی
اسناد بالادستی
شماره نشریه
50تاریخ نشر
2021-05-221400-03-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University
سازمان پدید آورنده
نویسنده مسئول: دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریزکارشناسی ارشد برنامهریزی درسی دانشگاه تبریز
شاپا
2251-69722645-5196



