بررسی کفایت برنامه درسی رشته مامایی در دستیابی به اهداف اموزشی از دیدگاه فارغ التحصیلان این رشته در سال 1396
(ندگان)پدیدآور
مجاهد, شهنازدافعی, مریماسدی, لیلانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده: برنامه درسی مجموعه فعالیت های تدریس و یادگیری است و روزآمدکردن برنامه درسی رشته های تحصیلی متناسب با نیازهای درحال تحول فراگیران در ابعاد مختلف امری ضروری محسوب می شود. لذا هدف از مطالعه حاضر بررسی کفایت برنامه درسی رشته مامایی دستیابی به اهداف اموزشی از دیدگاه فارغ التحصیلان این رشته بود. مطالعه حاضر به صورت توصیفی تحلیلی انجام شد که جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. تعداد 180 نفر از فارغ التحصیلان طبق معیارهای ورود وارد مطالعه شدند. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS-16 انجام گرفت. نتایج در زمینه دروس نظری، عملی و کارآموزی نشان دهده عدم کفایت تعداد واحدهای در نظر گرفته شده برای برخی دروس اصلی حرفه مامایی از جمله واحد بارداری یک و بارداری دو با میانگین نمره 1/5، اصول و فنون پرستاری با میانگین نمره 1/6، " بارداری و زایمان غیره طبیعی (بارداری 3 )" با میانگین 7/1، " ا صول تغذیه مادر و کودک " با میانگین 7/1، " بیماری های زنان و ناباروری با میانگین 7/1، "بهداشت 4 با میانگین 7/1بود. عدم کفایت میزان واحد اختصاص داده شده برای برخی دروس از جمله بارداری و زایمان که از دروس اصلی این رشته است، نشان دهنده نیاز به تغییرات در برنامه درسی رشته باشد. لذا به نظر میرسد دستیابی به اهداف آموزشی نیازمند برخی تغییرات در تعداد واحدهای درسی، حذف و اضافه نمودن برخی واحدها است.
کلید واژگان
برنامه درسیآموزش
مامایی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2021-04-211400-02-01
ناشر
معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهوازJundishapur University of Medical Sciences
سازمان پدید آورنده
عضو هیات علمی، مرکزتحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران.عضو هیات علمی، مرکزتحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی ، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران.
مربی آموزشی، گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران.
شاپا
2251-65062345-2757




