دوره 13, شماره 49
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
بررسی محتوایی کلیله ودمنة منظوم قانعی طوسی برپایة مکتب سودگرایی اخلاقی
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان, 2021-05-22)قانعی طوسی در قرن هفتم هجری کلیلهودمنة بهرامشاهی با انشای نصرالله منشی را در 10548 بیت در بحر متقارب به نظم کشید. کلیلهودمنه اثری اخلاقی است که میتوان آن را براساس نظریات اخلاقی بررسی کرد. یکی از این مکتبها، سودگرایی ...
-
بررسی و تحلیل ارتباط مبانی معرفتشناختی با دیدگاههای تربیتی مولوی
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان, 2021-05-22)مولانا از جمله شاعران و عارفانی است که در مکتوبات خویش، بهویژه مثنوی معنوی، در بیشتر قلمرو معارف بشری چه بهطور مستقیم و چه غیرمستقیم سخن رانده است. روش مولوی در تحلیل رفتار انسانی از نوع روانشناسانه است و چنین مینماید ...
-
کاربست اندیشههای اجتماعی و اندرزهای خواجه نظامالملک در کتاب سیاستنامه در عصر کنونی
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان, 2021-05-22)ادبیات تعلیمی پیشینۀ درازمدتی در ادبیات ایران دارد. هدف از نگارش آثار تعلیمی، آموزش و تعلیم مسائل و نکات اخلاقی برای ارتقای اخلاق مخاطب است. یکی از متونی که در دستۀ ادبیات تعلیمی قرار میگیرد و این ویژگی بارز در آن بهصورت ...
-
بررسی آموزههای تعلیمی رسالۀ انیسالطالبین محمد بن محمود فارس
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان, 2021-05-22)متون و اشعار تعلیمی یکی از گستردهترین و رایجترین ژانرهای ادب فارسی است که گاه بهصورت اثری کاملاً مستقل است. رسالۀ انیس الطالبین محمد بن محمود فارس، از جمله آثار مشحون از آموزههای تعلیمی است. این رساله که یکی از آثار ...
-
تأثیر رذایل اخلاقی بر اختلالات نظام معرفتی با تکیه بر داستانهای بلعم باعورا، برصیصا، هاروت و ماروت از مثنوی المعنویۀ الخفیه گلشنی بردعی
(دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان, 2021-05-22)مثنوی المعنویۀ الخفیه اثر شیخ ابراهیم بن محمد گلشنی بردعی (830ـ940ق) به تقلید از مثنوی معنوی مولانا سروده شده و حاوی نکات عرفانی، اخلاقی، حکمی و تعبیرات و تأویلات فراوان است. در این مقاله کوشش میشود تا تأثیر رذایل اخلاقی ...



