• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات انگلیسی
    • International Journal of Psychology (IPA)
    • Volume 6, Issue 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات انگلیسی
    • International Journal of Psychology (IPA)
    • Volume 6, Issue 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    The Effects of Meta-Cognitive and Cognitive-Behavioral Therapies on Anxious Thoughts and Meta-Cognitive Beliefs of Students with Generalized Anxiety Disorder

    (ندگان)پدیدآور
    Abolghasemi, AbassPakpoori, FridoonNarimani, MohamadSobhi-gharamaleki, Nasser
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    91.42کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    English
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    The  aim  of  the  present  research  was  to  determine  the  effects  of  meta-cognitive and cognitive-behavior therapies on anxious thoughts and meta-cognitive beliefs of the  students with  generalized anxiety disorder. The  sample  consisted  of  60  participants randomly  selected  from the  high  school male students with generalized anxiety disorder in  Massal city, and were  assigned  randomly  to  two experimental   and one control groups. To collect data the Meta-cognition Questionnaire and the Anxious Thoughts Inventory were used. Data were analyzed using covariance analysis. The results  showed that  significant  differences exist  between  the  experimental groups  and the control  group  in the  variables  of  meta-cognitive  beliefs and anxious thoughts. Multi-comparison tests revealed that meta-cognitive therapy was more effective in modifying the dysfunctional meta-cognitive beliefs and decreasing the anxious thoughts than the cognitive-behavior therapy. Results provided support for the more effective role of meta-cognitive therapy in decreasing anxiety and modifying the dysfunctional meta-cognitive beliefs.
    کلید واژگان
    Cognitive-Behavior Therapy
    meta-cognitive therapy
    meta-cognitive beliefs
    generalizedanxiety disorder

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2012-04-01
    1391-01-13
    ناشر
    Tehran, Iranian Psychological Association
    انجمن روانشناسی ایران
    سازمان پدید آورنده
    Department of Psychology University of Mohaghegh Ardabili
    Department of Psychology University of Mohaghegh Ardabili
    Department of Psychology University of Mohaghegh Ardabili
    Department of Psychology University of Mohaghegh Ardabili

    شاپا
    2008-1251
    2676-4326
    URI
    http://www.ijpb.ir/article_55545.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/79790

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • تفاوت‌های فردی در ساختار نگرش 

      فرهودیان, علی؛ فرهودیان, علی (سیدعلی نقی خرازی, 2003-01-01)
      گروهی نیز به‌ این نتیجه رسیده‌اند که اگر چه پاسخ‌های‌ عاطفی بیشتر با نگرش به سیاست‌های‌ اجتماعی و گروه‌های اجتماعی ارتباط دارند،عقاید و شناخت افراد به متغیرهای‌ متعددی بستگی دارد. بعضی معتقدند که این ساختار در افراد مختلف ...

    • Comparison of the Effectiveness of Cognitive-behavioral Therapy and Acceptance and Commitment Therapy on Cognitive Distortions and Rumination in Adolescents With Social Anxiety Disorder 

      Ebrahimi, Shirin؛ Moheb, Naiemeh؛ Alivani Vafa, Marziyeh (Tehran, Negah Institute for Social Research and Scientific Communication, 2024-01-01)
      Objective: Social anxiety disorder is a prevalent and persistent psychological disorder that is characterized by an intense fear of negative judgment from others, leading to avoidance of social interactions. This study ...

    • Psychometric Evaluation of the Persian Version of the Tinnitus Cognitions Questionnaire 

      Maryam Sadeghijam؛ Sahand Rahimi Pour؛ Zeinab Hasanpour؛ Iman Hamraz

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب