مرور دوره 2, شماره 4 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 8 از 8
-
ابن راوندی و دفاع از اندیشۀ کلامیِ کوفه
(انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه, 2014-05-22)ابن راوندی در دورهای، معتزلی بوده و سپس به امامیه گرایش پیدا کرده است. نوشتار حاضر بر آن است به این مسئله بپردازد که ابنراوندی در چارچوب کدامیک از گرایشهای فکر امامی، مذهب امامیه را پذیرفت؛ و آیا او با توجه به ...
-
جایگاه عقل در کلام امامیه در مدرسه کلامی بغداد
(انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه, 2014-05-22)مدرسۀ کلامی بغداد در قرن چهارم، مدرسهای عقلگرا قلمداد شده است و آثار آن بر این ادعا گواهی میدهد. بسیاری از پژوهشگران مدعیاند که شیخ مفید ...
-
رابطۀ ذات و صفات الهی از دیدگاه ابنمیثم بحرانی
(انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه, 2014-05-22)رابطۀ ذات و صفات الهی، یکی از مهمترین مباحث کلامی، فلسفی و عرفانی است که دربارۀ آن، نظریات گوناگونی ارائه شده است. ابنمیثم، متکلم، فیلسوف و ...
-
جریانشناسی فکری امامیه در خراسان و ماوراءالنهر(از آستانۀ غیبت صغری تا عصر شیخ صدوق)
(انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه, 2014-05-22)پس از افول مدرسۀ فکری کوفه در اواخر قرن دوم، میراث علمی این مدرسه به دیگر نقاط امامینشین انتقال یافت که منطقۀ مهم خراسان و ماوراءالنهر، یکی از آن مناطق است. در مطالعات معاصر، به طور جامع و مستقل به جریانهای فکری این منطقه ...
-
بررسی شبهه سیاق درباره آیه ولایت (با تأکید بر دیدگاه فخررازی)
(انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه, 2014-05-22)مخالفان شیعه، شبهات و اشکالات بسیاری دربارۀ آیۀ ولایت (مائده: 55) مطرح کردند. یکی از این شبهات، شبهۀ چهارم فخررازی ذیل آیۀ ولایت است. فخررازی با توجه به سیاق، ادعا میکند که چون آیۀ پیشین (مائده: 54) دربارۀ ابوبکر بوده و ...
-
اثرپذیری کلام یهودی از کلام اسلامی(با تأکید بر نقش عقل در دین)
(انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه, 2014-05-22)یکی از جریانهای فکری یهودی در قرون وسطا، جریان کلامی است. این جریان حد فاصل قرن نهم تا دوازدهم میلادی، در شرق و تا حدی در غربِ جهان اسلام رواج داشت. متکلمان یهودی، اعم از حاخامی و قرائیمی، تحت تأثیر کلام اسلامی، بهخصوص ...



