بررسی مؤلفههای اثرگذار بر توسعه وفاداری مصرفکننده روغن خوراکی: مطالعه موردی شهر تهران
(ندگان)پدیدآور
رفیعی, حامدچیذری, دکتر امیرحسینعارف پور, مهدیسنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بازار محصولات غذایی امروزه به بازاری رقابتی با محصولاتی کمتر متمایز تبدیلشده است که معیار انتخاب مصرفکننده را محدود به برند محصول مینماید، لذا شناخت عوامل مؤثر برافزایش وفاداری مصرفکننده امری حیاتی جهت بقای بنگاهها و حفظ سهم بازار آنها به نظر میرسد. براین اساس پژوهش حاضر به هدف بررسی مؤلفههای اثرگذار بر توسعه وفاداری مصرفکننده به برند روغن خوراکی در شهر تهران در سال 1396 انجامشده است. برای دستیابی به هدف، 250 پرسشنامه تکمیل و از الگوی لاجیت چندگانه استفاده است. متغیر وابسته از سه سطح "مصرف تنها یک برند مشخص"، "مصرف دو یا سه برند مشخص" و "مصرف برندهای متنوع" تشکیلشده است. نتایج نشان داد که 91 درصد مصرفکنندگان به برند مصرفی خود اهمیت میدهند و 62 درصد مصرفکنندگان روغن مصرفی خود را از بین دو تا سه برند مشخص خریداری میکنند. بر اساس نتایج الگوی لاجیت چندگانه، متغیرهای اهمیت برند برای مصرفکنندگان و کیفیت دارای اثر مثبت و معنیدار بر وفاداری گروه "مصرف تنها یک برند مشخص" هستند. درحالیکه این اثر برای قیمت، تعداد برندهای شناختهشده و مزایای قیمتی منفی و معنیدار است. ازاینرو پیشنهاد میشود که تولیدکنندگان روغن خوراکی به عوامل مؤثر در ارتقاء سطوح وفاداری مانند مزایای قیمتی، تبلیغات، دسترسی به محصول و البته بهطور ویژهبر کیفیت و برند سازی توجه نمایند.
کلید واژگان
برندوفاداری مصرفکنندگان
الگوی لاجیت چندگانه
روغن خوراکی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-05-211399-03-01
ناشر
انجمن اقتصاد کشاورزی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشگاه تهراندانشگاه تهران
مهندسی اقتصاد کشاورزی، اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران، کرج، ایران
شاپا
2008-55242645-3274




