• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • Agricultural Economics
    • دوره 14, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • Agricultural Economics
    • دوره 14, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی مؤلفه‌های اثرگذار بر توسعه وفاداری مصرف‌کننده روغن خوراکی: مطالعه موردی شهر تهران

    (ندگان)پدیدآور
    رفیعی, حامدچیذری, دکتر امیرحسینعارف پور, مهدیس
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    927.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    بازار محصولات غذایی امروزه به بازاری رقابتی با محصولاتی کمتر متمایز تبدیل‌شده است که معیار انتخاب مصرف‌کننده را محدود به برند محصول می‌نماید، لذا شناخت عوامل مؤثر برافزایش وفاداری مصرف‌کننده امری حیاتی جهت بقای بنگاه‌ها و حفظ سهم بازار آن‌ها به نظر می‌رسد. براین اساس پژوهش حاضر به هدف بررسی مؤلفه‌های اثرگذار بر توسعه وفاداری مصرف‌کننده به برند روغن خوراکی در شهر تهران در سال 1396 انجام‌شده است. برای دستیابی به هدف، 250 پرسشنامه تکمیل و از الگوی لاجیت چندگانه استفاده است. متغیر وابسته از سه سطح "مصرف تنها یک برند مشخص"، "مصرف دو یا سه برند مشخص" و "مصرف برندهای متنوع" تشکیل‌شده است. نتایج نشان داد که 91 درصد مصرف‌کنندگان به برند مصرفی خود اهمیت می‌دهند و 62 درصد مصرف‌کنندگان روغن مصرفی خود را از بین دو تا سه برند مشخص خریداری می‌کنند. بر اساس نتایج الگوی لاجیت چندگانه، متغیرهای اهمیت برند برای مصرف‌کنندگان و کیفیت دارای اثر مثبت و معنی‌دار بر وفاداری گروه "مصرف تنها یک برند مشخص" هستند. درحالی‌که این اثر برای قیمت، تعداد برندهای شناخته‌شده و مزایای قیمتی منفی و معنی‌دار است. ازاین‌رو پیشنهاد می‌شود که تولیدکنندگان روغن خوراکی به عوامل مؤثر در ارتقاء سطوح وفاداری مانند مزایای قیمتی، تبلیغات، دسترسی به محصول و البته به‌طور ویژه‌بر کیفیت و برند سازی توجه نمایند.
    کلید واژگان
    برند
    وفاداری مصرف‌کنندگان
    الگوی لاجیت چندگانه
    روغن خوراکی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2020-05-21
    1399-03-01
    ناشر
    انجمن اقتصاد کشاورزی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه تهران
    دانشگاه تهران
    مهندسی اقتصاد کشاورزی، اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران، کرج، ایران

    شاپا
    2008-5524
    2645-3274
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/iaes.2020.127749.1771
    http://www.iranianjae.ir/article_44509.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/76971

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب