• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • Agricultural Economics
    • دوره 9, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • Agricultural Economics
    • دوره 9, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی همگرایی بازار پسته ایران، کاربردی از الگوی آستانه‌ای انتقال مکانی قیمت

    (ندگان)پدیدآور
    نیکوکار, افسانه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    874.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    چکیده در بازارهای همگرا، شوک‌های قیمتی در یک بازار، در بازارهای دیگر پاسخ داده می‌شود. در این شرایط، تفاوت قیمت‌ کالاهای همگن در بازارها ناشی از هزینه‌های حمل‌ونقل است. بررسی انتقال مکانی قیمت در بازار یک کالا، یکی از روش‌های مطالعه همگرایی بازارهاست. فرآیند انتقال مکانی قیمت پسته با این دیدگاه و در چارچوب الگوهای آستانه‌ای انتقال قیمت مورد مطالعه قرار گرفت. در این مطالعه با استفاده از داده‌های ماهانه شاخص قیمت خرده‌فروشی پسته در دوره 92-1386 الگوهای آستانه‌ای انتقال قیمت از استان تولیدکننده (کرمان) به استان‌های مصرف‌کننده (سایر استان‌های کشور) برآورد شد. نتایج نشان داد که انتقال قیمت در بیشتر استان‌های کشور، در کوتاه‌مدت نامتقارن مثبت است و عوامل بازاریابی از تفاوت در سرعت همگرایی بازارها در هنگام افزایش‌ها و کاهش‌های قیمت در بازار مبدأ، منافع اضافی کسب می‌کنند و مصرف‌کنندگان زیان می‌بینند. اما در مجموع بازارها در بلندمدت همگرا هستند و عدم تقارن بلندمدت در انتقال قیمت‌ها وجود ندارد. با توجه به ساختار نزدیک به رقابتی بازار پسته در سطح خرده‌فروشی، انتقال نامتقارن قیمت‌ها احتمالا ناشی از تورم عمومی قیمت‌ها، مدیریت موجودی انبار، هزینه‌های تعدیل قیمت‌ها و اطلاعات نامتقارن است. بنابراین اتخاذ سیاست‌های ضدتورمی، فراهم‌آوری سیستم‌های اطلاعات بازار و ایجاد بازار بورس به همگرایی بیشتر بازارها و انتقال متقارن قیمت‌ها کمک می‌کند.
    کلید واژگان
    انتقال مکانی قیمت
    ایران
    پسته
    بازارهای همگرا
    الگوی تصحیح خطای آستانه‌ای
    بازاریابی و تجارت محصولات کشاورزی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2016-02-20
    1394-12-01
    ناشر
    انجمن اقتصاد کشاورزی ایران
    سازمان پدید آورنده
    عضو هیأت علمی- دانشگاه پیام نور

    شاپا
    2008-5524
    2645-3274
    URI
    http://www.iranianjae.ir/article_14420.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/76816

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب