بررسی انتقال قیمت در بازار گوشت مرغ: بهکارگیری الگوی خودتوضیح برداری مارکوف-سویچینگ (MSVAR)
(ندگان)پدیدآور
پیشبهار, اسماعیلفردوسی, رویااسد الله پور, فرشتهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در تحقیق حاضر عوامل موثر بر انتقال قیمت گوشت مرغ با استفاده از روش خود توضیح برداری مارکوف-سویچینگ و دادههای هفتگی در سالهای 1391-1387 مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که مدل انتقال قیمت رفتاری غیر خطی داشته و قیمت نهادههای جوجه یک روزه، سویا و ذرت بر روی قیمت گوشت مرغ تأثیر گذارند. همچنین مشخص شد که انتقال قیمت نامتقارن بوده و افزایش قیمت نهادههای تولیدی گوشت مرغ نسبت به کاهش قیمت نهادهها سریعتر به قیمت گوشت مرغ منتقل میشود و احتمال پایداری در رژیم افزایش قیمت مرغ بیشتر از رژیم کاهش قیمت است. در این راستا، پیشنهاد میشود که سیاستگذاران بخش کشاورزی با اجرای سیاستهای تنظیم بازار و رفتار عوامل بازاریابی موجبات کاهش نوسانات قیمت گوشت مرغ و افزایش رفاه مصرفکنندگان را فراهم آورند. طبقهبندی JEL : Q1, C32, C5 واژههای کلیدی: جوجه یک روزه، ذرت، سویا، گوشت مرغ، مدل خود رگرسیو برداری مارکوف-سویچینگ. طبقهبندی JEL : Q1, C32, C5 واژههای کلیدی: جوجه یک روزه، ذرت، سویا، گوشت مرغ، مدل خود رگرسیو برداری مارکوف-سویچینگ.
کلید واژگان
واژههای کلیدی: جوجه یک روزهذرت
سویا
گوشت مرغ
مدل خود رگرسیو برداری مارکوف-سویچینگ
بازاریابی و تجارت محصولات کشاورزی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01
ناشر
انجمن اقتصاد کشاورزی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه تبریزدانشجوی دکتری اقتصاد کشاورزی
دانشجوی دکتری اقتصاد کشاورزی دانشگاه تبریز
شاپا
2008-55242645-3274




