وجود عادات مصرفی و تحلیل تجربی تقاضا: مطالعه موردی تقاضای محصولات لبنی خانوارهای شهری در ایران
(ندگان)پدیدآور
چیذری, امیرحسینشکوهی, زینبسلامی, حبیب الهحسینی, سیدصفدرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تجزیه و تحلیل الگوی مصرف خانوار و عکس العمل مصرف کنندگان نسبت به عوامل متفاوت قیمتی و غیر قیمتی برای سیاستگذاران و فعالان بازار محصولات غذایی از اهمیت ویژهای برخوردار است. در این راستا انتخاب بهترین فرم تابعی و برآورد تقاضا بوسیله آن میتواند به عنوان ابزاری قابل اطمینان در تحلیل رفتار مصرف-کنندگان بکار گرفته شود. در این مطالعه با لحاظ اثر عادات مصرفی، سه الگوی متداول در تخمین تقاضای پویا شامل مدل آسارسون، ری و رتردام تعمیم یافته استفاده شد. سپس تقاضای اقلام پر مصرف لبنی شامل شیر، ماست، پنیر و کره پاستوریزه برای خانوارهای شهری در ایران براورد گردید و مدل ری بعنوان الگوی مناسب انتخاب شد. نتایج آزمون والد در مدل ری، وجود اثر عادات مصرفی برای هر چهار کالای لبنی را قویاً تأیید کرد. بنابراین نادیده گرفتن آثر عادات مصرفی میتواند منجر به ایجاد اریب در برآورد تابع تقاضا و در نتیجه تحلیل نادرست الگوی مصرفی خانوار گردد. از این رو پیشنهاد میشود در مطالعات تحلیل تقاضا، بخصوص تقاضای محصولات غذایی، اثر عادات مصرفی مورد آزمون قرار گیرد.
کلید واژگان
تقاضالبنیات
عادت مصرفی
الگوی ری
سیاست و توسعه کشاورزی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01
ناشر
انجمن اقتصاد کشاورزی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهراندانشجوی دکترای اقتصاد کشاورزی دانشگاه تهران
استاد اقتصادکشاورزی دانشگاه تهران
استاداقتصادکشاورزی دانشگاه تهران
شاپا
2008-55242645-3274




