بررسی اثر تبلیغات و تمرکز صنعتی بر سودآوری در صنعت مواد غذایی و آشامیدنی ایران
(ندگان)پدیدآور
صدرایی جواهری, احمدذبیحی دان, محمدسعیدبلاغی, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این مطالعه به بررسی اثر برخی شاخصهای ساختاری و رفتاری بر سودآوری در صنعت مواد غذایی و آشامیدنی در سطح کدهای چهار رقمی شامل 22 صنعت با استفاده از روش معادلههای همزمان به صورت مقطعی در سال 1386 میپردازد. بررسی روند تغییر شاخصهای ساختاری، رفتاری و عملکردی حکایت از بهبود فضای رقابتی و نهایتا کاهش متوسط سودآوری بنگاهها دارد. نتایج این مطالعه تاییدکنندهی دیدگاه ساختارگرایان در این صنعت است. نتایج این مطالعه حکایت از وجود اثر معنیدار شاخصهای تمرکز صنعتی و شدت تبلیغات بر سودآوری بنگاهها دارد. نتایج همچونین نشان میدهد شدت صادرات اثر معنیدار و مثبتی بر متوسط سودآوری بنگاهها در این صنایع دارد. این مطالعه نشان میدهد که سیاستهایی که برای بهبود ساختار بازار برگزیده میشود، شامل سیاستهای کاهش موانع ورود به بازار و کاهش تمرکز صنعتی، میتواند بهطور معناداری بر رفتار و عملکرد بنگاهها در صنعت مواد غذایی و آشامیدنی اثرگذار باشد. این سیاستها در نهایت منجر به بهبود فضای رقابتی در بازار میشود، که با بهبود کارایی تخصیصی میتوان شاهد افزایش اضافه رفاه مصرفکنندگان بود.
کلید واژگان
ساختار بازارتبلیغات
صنعت مواد غذایی و آشامیدنی
سیستم معادلههای همزمان
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2011-11-221390-09-01
ناشر
انجمن اقتصاد کشاورزی ایرانسازمان پدید آورنده
استادیار اقتصاد کشاورزی دانشگاه شیرازدانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی دانشگاه شیراز
دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی
شاپا
2008-55242645-3274




