• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • Agricultural Economics
    • دوره 5, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • Agricultural Economics
    • دوره 5, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی اثر تبلیغات و تمرکز صنعتی بر سودآوری در صنعت مواد غذایی و آشامیدنی ایران

    (ندگان)پدیدآور
    صدرایی جواهری, احمدذبیحی دان, محمدسعیدبلاغی, علی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    218.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این مطالعه به بررسی اثر برخی شاخص‌های ساختاری و رفتاری بر سودآوری در صنعت مواد غذایی و آشامیدنی در سطح کدهای چهار رقمی شامل 22 صنعت با استفاده از روش معادله‌های هم‌زمان به صورت مقطعی در سال 1386 می‌پردازد. بررسی روند تغییر شاخص‌های ساختاری، رفتاری و عمل‌کردی حکایت از بهبود فضای رقابتی و نهایتا کاهش متوسط سودآوری بنگاه‌ها دارد. نتایج این مطالعه تاییدکننده‌ی دیدگاه ساختارگرایان در این صنعت است. نتایج این مطالعه حکایت از وجود اثر معنی‌دار شاخص‌های تمرکز صنعتی و شدت تبلیغات بر سودآوری بنگاه‌ها دارد. نتایج هم‌چونین نشان می‌دهد شدت صادرات اثر معنی‌دار و مثبتی بر متوسط سودآوری بنگاه‌ها در این صنایع دارد. این مطالعه نشان می‌دهد که سیاست‌هایی که برای بهبود ساختار بازار برگزیده می‌شود، شامل سیاست‌های کاهش موانع ورود به بازار و کاهش تمرکز صنعتی، می‌تواند به‌طور معناداری بر رفتار و عمل‌کرد بنگاه‌ها در صنعت مواد غذایی و آشامیدنی اثرگذار باشد. این سیاست‌ها در نهایت منجر به بهبود فضای رقابتی در بازار می‌شود، که با بهبود کارایی تخصیصی می‌توان شاهد افزایش اضافه رفاه مصرف‌کنندگان بود.
    کلید واژگان
    ساختار بازار
    تبلیغات
    صنعت مواد غذایی و آشامیدنی
    سیستم معادله‌های هم‌زمان

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2011-11-22
    1390-09-01
    ناشر
    انجمن اقتصاد کشاورزی ایران
    سازمان پدید آورنده
    استادیار اقتصاد کشاورزی دانشگاه شیراز
    دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی دانشگاه شیراز
    دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی

    شاپا
    2008-5524
    2645-3274
    URI
    http://www.iranianjae.ir/article_9567.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/76650

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب