بررسی ابعاد کمبود آموزشی در جامعهی روستایی ایران با تمرکز بر دانش اطلاعاتی و اولویتهای رویارویی با آن
(ندگان)پدیدآور
شیروانیان, عبدالرسولبخشوده, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
فقر پدیدهیی چند بعدی است و کمبود آموزشی یکی از جنبههای آن است. هدف این مطالعه، شناخت ابعاد و ماهیت کمبود آموزشی در جامعهی روستایی ایران، و یافتن راهبردهای مناسب برای مبارزه با آن است. به این منظور از شاخصهای دانش اطلاعاتی، نسبت سرشمار تنگدستی، نسبت شکاف فقر، و فن رتبهبندی بر اساس شباهت به بهترین راهحل استفاده شد. آمار و اطلاعات پژوهش مربوط به خانوارهای روستایی سراسر کشور در سال 1387 است که از طرح نمونهگیری هزینه و درآمد خانوار، که در سطح ملی توسط مرکز آمار ایران اجرا میشود، بهدست آمده است. نتایج نشان داد که کمبود آموزشی بر همهی خانوارهای روستایی حاکم است. عمق و کیفیت کمبود آموزشی حاکم بر این خانوارها به گونهیی است که بهطور متوسط خانوارهای روستایی به بیش از دو پنجم امکانات و تسهیلات آموزشی دسترسی ندارند. بر اساس نتایج، مهمترین راهبرد رویارویی با کمبود آموزشی، گسترش اینترنت و افزایش تعداد کاربران آن است. پس از آن در بعد آموزش رسمی، پرداختن به آموزش عالی، و در بعد پذیرش و بهکارگیری اطلاعات، انتشارات به ویژه کتاب و کتابخوانی اهمیت بالایی دارد.
کلید واژگان
کمبود آموزشیدانش اطلاعاتی
خانوارهای روستایی
شاخصهای فقر
ایران
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2012-11-211391-09-01
ناشر
انجمن اقتصاد کشاورزی ایرانسازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارساستاد اقتصاد کشاورزی دانشگاه شیراز
شاپا
2008-55242645-3274




