الگوی رقابتپذیری صادرکنندگان برتر جهانی پسته در بازارهای واردکننده ایران
(ندگان)پدیدآور
امینیزاده, میلادرفیعی, حامدریاحی, اندیشهمهرپرورحسینی, الهامنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مطالعه حاضر با استفاده از شاخصهای مزیت رقابتی(مزیت صادراتی، مزیت تجاری و رقابتپذیری) و شاخصهای ساختار بازار (نسبتهای تمرکز و هرفیندال- هیرشمن) به بررسی رقابتپذیری ایران و رقبای صادراتی آن در کشورهای واردکنندۀ پسته ایران در دوره زمانی 2011-1997 پرداخته است. براساس نتایج، ایران در بازار جهانی با وجود داشتن مزیت صادراتی و تجاری بیشتر در مقایسه با دیگر رقبا، با رشد منفی روبرو بوده است. همچنین مهمترین رقیب صادراتی ایران در بازارهای هدف، کشور آمریکا است. زیرا از ده شاخص بررسی شده در این زمینه، هشت شاخص نشاندهندۀ رقابت روزافزون آمریکا با ایران در بازارهای واردکننده پسته ایران است. شایان ذکر است، با توجه به همبستگی منفی مزیت صادراتی آمریکا و هنگکنگ با ایران، هرگاه ایران به هر دلیلی سهم بازاری خود را از دست بدهد، پسته صادراتی این دو کشور جایگزین آن میشود. تحلیل رفتار رقابتی صادرکنندگان برتر در بازارهای وارداتی پسته گویای آن است که فعالیت بازاری رقبای ایران در کشورهای حوزه خلیج فارس کمتر بوده است که با توجه به مسافت جغرافیایی اندک ایران با آنها، فرصتی مناسب برای توسعۀ بازار این محصول در این کشورها به شمار میآید. براساس نتایج، پیشنهاد میشود، به منظور بازیابی قدرت تجاری ایران در بازار پسته، سیاستهای تجاری کشورهای رقیبی که ارتباط همبستگی منفی نیز با مزیت صادراتی پسته ایران داشتهاند (بویژه آمریکا) در بازارهای هدف همواره مورد بررسی قرار گیرد و همچنین با شناسایی سلیقه و استانداردهای بهداشتی بازارهای اروپایی، ضمن اعمال تمهیدات لازم برای بهبود روابط اقتصادی با این منطقه و لغو تحریمهای تجاری، سهم صادراتی کشور را در بازار جهانی افزایش داد.
کلید واژگان
مزیتنسبی صادراتیمزیت تجاری
مزیت رقابتی
ساختار بازار صادراتی و وارداتی
واردکنندگان پسته ایران
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2014-08-231393-06-01
ناشر
انجمن اقتصاد کشاورزی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی دانشگاه تهراناستادیار اقتصاد کشاورزی دانشگاه تهران
دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی دانشگاه تهران
کارشناس ارشد اقتصاد کشاورزی دانشگاه تهران
شاپا
2008-55242645-3274




