مرور دوره 15, شماره 34 بر اساس تاریخ انتشار

  • کمیت قیاس شرطی نزد شمس الدین سمرقندی 

    فلاحی, اسدالله (مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانIranian Institute of Philosophy, 2019-02-20)
    شمس الدین سمرقندی که در بحث قیاس شرطی دیدگاهی نو در برابر ابن‌سینا پیش نهاده است، از 19 ضرب منتج سینوی 12 ضرب را نامعتبر می‌داند. در مقالة دیگری نشان داده‌ایم که اگر تنها «کیفیت» گزاره‌ها را در نظر بگیریم میان قیاس‌های ...

  • معانی تمثیلی آب در تعلیم دائویی: نظرگاه طریقت اسلامی 

    رادپور, اسماعیل (مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانIranian Institute of Philosophy, 2019-02-20)
    دو تعلیم طریقتی در دو سنّت شرق دور و اسلام، یعنی آیین دائویی و تصوف، دربارۀ معانی تمثیلی آب تعالیم قابل قیاس بسیاری دارند. اگرچه با اتّخاذ نظرگاه‌های مختلف، جوانب متفاوت این تمثیل را لحاظ کرده‌اند، تعالیم مذکور پیرامون ...

  • تشکیک وجود و ماهیت در نظام فلسفی شیخ اشراق 

    زنجیرزن حسینی, میثم (مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانIranian Institute of Philosophy, 2019-02-20)
    بحث تشکیک یکی از مهمترین مسائل فلسفی است که در نظامات فلسفی بدان پرداخته شده است. صدرالمتالهین قائل به تشکیک در وجود بوده و با تفتیش در نظام مشایین، ایشان را نیز قائل به تشکیک خاصی میداند. ولیکن قرائت صدرا و اتباع ایشان ...

  • مارتین لینگز و هنر نمایش: به‌سوی بوطیقای نمایش عرفانی 

    مرتضوی باباحیدری, سید رحمان (مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانIranian Institute of Philosophy, 2019-02-20)
    چکیده مارتین لینگز به‌عنوان یکی از نمایندگان برجسته سنت‌گرایی متأخر، ادامه‌دهنده و تکمیل‌کننده کار اسلاف خود بوده و برخی از زمینه‌های ناکاویده سنت را مورد تحقیق و تحلیل قرار داده است؛ یکی از مهم‌ترین این زمینه‌ها، ...

  • تلقی ابن عربی از "زمان" در کتاب الفتوحات المکیه 

    هاشمی, حمید رضا (مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانIranian Institute of Philosophy, 2019-02-20)
    مفهوم زمان علیرغم اینکه مفهومی ساده و روشن به نظر می رسد در عرصۀ تأملات عقلانی از مقولاتی پیچیده و نزاع بر انگیز بوده است. آیا تنها با حضور آدمی است که زمان مطرح می گردد و در نتیجه زمان تنها در ذهن آدمی وجود دارد ؟ به فرض ...

  • ادراک خیال به مثابه رابطه ای دوسویه میان نفس و عالم خیال از دید سهروردی 

    پلنگی, منیره؛ محمدنژاد, زینب (مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانIranian Institute of Philosophy, 2019-02-20)
    سهروردی ادراک خیالی را اضافه اشراقی بی واسطه نور اسپهبد نفس با صور معلقه عالم خیال مستقل از نفس می داند و در این فرآیند برای هیچ امری حتی صور ادراکی، حیثیت وساطت قائل نیست. بنابراین با حذف مدخلیت صور ذهنی در ادراک خیالی، ...

  • تقریری از وجود مطلق و مقید از دیدگاه ملاصدرا 

    شریفی, حسام الدین (مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانIranian Institute of Philosophy, 2019-02-20)
    به اعتقاد ملاصدرا، حقیقت مطلق وجود، محض هستی و تحقق در خارج است. این حقیقت با وسعت و بساطتی که دارد، برای موجودات دیگر تحققی باقی نمی‌گذارد. در عین حال ملاصدرا، به وجود‌هایی که مقیّد هستند نیز قائل است. ملاصدرا، معتقد است ...

  • «انسان قدیم» در شاهنامه بر اساس تعالیم دائویی 

    اسدیان, مریم؛ عالیخانی, بابک (مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانIranian Institute of Philosophy, 2019-02-20)
    در همۀ سنَّت‌های معنوی که طریق رسیدن به کمال حقیقی انسان را نمودار می‌کنند، کم و بیش از دو مقام سخن رفته است: مقام «کرامت» که مقام پاکی و ظهور نور فطرت آغازین است و مقام «کمال» که سوختن در آتش عشق است و رسیدن به خویشتنِ ...

  • بررسی مهبانک از منظر فلسفه اسلامی 

    ثقفی هیر, حسین؛ گلشنی, مهدی (مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانIranian Institute of Philosophy, 2019-02-20)
    افزایش شواهد موید نظریۀ مه‌بانگ نه‌تنها منجر به مرگ و کنار راندن نظریات رقیب مانند حالت پایدار گردید، بلکه بار دیگر جدال قدیمی میان فلاسفه و متکلمین بر سر حدوث و قدم عالم از سر گرفته شد. ولی این‌بار حامیان متکلم نظریۀ ...