تأثیر آموزش مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر کیفیت آموزش شهروندی (با تاکید بر مفاهیم حمل و نقل ترافیک) در دانشآموزان
(ندگان)پدیدآور
صفایی فخری, لیلارحیمی, نسریننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر کیفیت آموزش شهروندی (با تاکید بر مفاهیم حمل و نقل ترافیک) در دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان پایه ششم مدرسه عصمتیه مقطع ابتدایی شهر پاکدشت در سال 1397 بود که تعداد 60 نفر به روش نمونهگیری سرشماری انتخاب و 30 نفر در گروه آزمایش و 30 نفر در گروه گواه به روش تصادفی قرار گرفتند. ابزار پژوهش، پرسشنامه کیفیت آموزش شهروندی تابش(1391) بود. روش اجرای پژوهش نیز بدین صورت میباشد که در ابتدا پرسشنامه مورد نظر در اختیار تمامی اعضای گروه آزمایش قرار گرفت و سپس به مدت یک ماه و در هشت جلسه -هر جلسه به مدت 45 دقیقه الی 1 ساعت- برنامه مداخله (آموزش شهروندی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در زمینه فرهنگ ترافیکی) انجام شد.. پس از سپری شدن دوره آموزش مرحله پسآزمون اجرا گردید. تجزیه و تحلیل آماری پژوهش شامل آمار توصیفی (میانگین، توزیع فراوانی و انحراف معیار) و آمار استنباطی، تحلیل کواریانس با استفاده از نرم افزار spss بود. یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر کیفیت آموزش شهروندی و مؤلفههای قانونگرایی، روحیه مشارکتجویی، مسئولیتپذیری و اعتماد به نفس (با تاکید بر مفاهیم حمل و نقل ترافیک) در دانش آموزان تأثیر مثبت معنیداری دارد.
کلید واژگان
آموزشفناوری اطلاعات و ارتباطات
آموزش شهروندی
حمل و نقل و ترافیک
دانشآموزان
شماره نشریه
27تاریخ نشر
2020-09-221399-07-01
ناشر
فرماندهی انتظامی ویژه شرق استان تهران - دفتر تحقیقات کاربردی مدیر مسؤل: سرتیپدوم ستاد کیومرث عزیزی مدیر اجرایی: سرهنگ حسین شعبانیسازمان پدید آورنده
عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاداسلامی واحد یادگارامام خمینی(ره)شهرریکارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاداسلامی واحد یادگارامام خمینی(ره)شهرری




