ارزیابی کیفیت شش «بازیجدی» تولید شده در ایران
(ندگان)پدیدآور
موسوی, هدی الساداتسراجی, فرهادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در دو دهه اخیر همزمان با رشد کمی «بازیهای جدی»، کیفیت آنها نیز مورد توجه پژوهشگران، طراحان، تولیدکنندگان، مخاطبان، معلمان و مدیران آموزشی بوده است. کیفیت این بازیها علاوهبر داستان، گرافیک و فناوری به رعایت اصول آموزشی بستگی دارد تا بازیها بتوانند ضمن تدارک محیط یادگیری مفرح و انگیزشی، بازیکننده را به سمت اهداف آموزشی هدایت کند. هدف این پژوهش، تعیین شاخصهای ارزیابی کیفیت «بازیهای جدی» براساس اصول یادگیری سازندهگرایی و ارزیابی کیفیت شش بازی منتخب براساس این اصول است. برای تعیین شاخصهای ارزیابی کیفیت «بازیهای جدی» با مشارکت 30 نفر از خبرگان بازیهای آموزشی چکلیست 29 گویهای حول چهار شاخص تعامل، حل مسأله، یادگیری فعال و کشف تهیه گردید. شش بازی پرطرفدار بهصورت هدفمند انتخاب و توسط شش نفر خبره فناوری آموزشی و شش نفر خبره فناوری اطلاعات و ارتباطات تحلیل شدند. نتایج نشان داد که در این بازیها بهطور میانگین 136 موقعیت تعامل، 139 موقعیت حل مسأله، 89 موقعیت یادگیری فعال و 82 موقعیت کشف برای بازیکننده فراهم شده است. نتایج آنتروپی شانون نیز نشان داد که شاخص کشف با بار اطلاعاتی 999 درصد و ضریب اهمیت 572 درصد دارای بالاترین تأکید و شاخص یادگیری فعال با بار اطلاعاتی یک و ضریب اهمیت 87 درصد کمتر مورد توجه بوده است.
کلید واژگان
بازی جدیاصول یادگیری
سازندهگرایی
تعامل
حل مسأله
فعال بودن
کشف
شماره نشریه
47تاریخ نشر
2019-09-231398-07-01
ناشر
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه بوعلی سینادانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران(نویسنده مسئول)
شاپا
2008-87602538-2632




