• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
    • دوره 20, شماره 47
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
    • دوره 20, شماره 47
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزیابی کیفیت شش «بازی‌جدی» تولید شده در ایران

    (ندگان)پدیدآور
    موسوی, هدی الساداتسراجی, فرهاد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    481.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در دو دهه اخیر همزمان با رشد کمی «بازی­های جدی»، کیفیت آنها نیز مورد توجه پژوهشگران، طراحان، تولیدکنندگان، مخاطبان، معلمان و مدیران آموزشی بوده است. کیفیت این بازی­ها علاوه‌بر داستان، گرافیک و فناوری به رعایت اصول آموزشی بستگی دارد تا بازی­ها بتوانند ضمن تدارک محیط یادگیری مفرح و انگیزشی، بازی­کننده را به سمت اهداف آموزشی هدایت کند. هدف این پژوهش، تعیین شاخص­های ارزیابی کیفیت «بازی‌های جدی» براساس اصول یادگیری سازنده­گرایی و ارزیابی کیفیت شش بازی منتخب براساس این اصول است. برای تعیین شاخص­های ارزیابی کیفیت «بازی­های جدی» با مشارکت 30 نفر از خبرگان بازی­های آموزشی چک­لیست 29 گویه‌ای حول چهار شاخص تعامل، حل ­مسأله، یادگیری فعال و کشف تهیه گردید. شش بازی پرطرفدار به­صورت هدفمند انتخاب و توسط شش نفر خبره فناوری آموزشی و شش نفر خبره فناوری اطلاعات و ارتباطات تحلیل شدند. نتایج نشان داد که در این بازی­ها به­طور میانگین 136 موقعیت تعامل، 139 موقعیت حل مسأله، 89 موقعیت یادگیری فعال و 82 موقعیت کشف برای بازی­کننده فراهم شده است. نتایج آنتروپی شانون نیز نشان داد که شاخص کشف با بار اطلاعاتی 999 درصد و ضریب اهمیت 572 درصد دارای بالاترین تأکید و شاخص یادگیری فعال با بار اطلاعاتی یک و ضریب اهمیت 87 درصد کمتر مورد توجه بوده است.
    کلید واژگان
    بازی جدی
    اصول یادگیری
    سازنده‌گرایی
    تعامل
    حل مسأله
    فعال بودن
    کشف

    شماره نشریه
    47
    تاریخ نشر
    2019-09-23
    1398-07-01
    ناشر
    پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه بوعلی سینا
    دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران(نویسنده مسئول)

    شاپا
    2008-8760
    2538-2632
    URI
    https://dx.doi.org/10.22083/jccs.2019.149725.2574
    http://www.jccs.ir/article_95403.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/70300

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب