شناسایی مؤلفههای ترغیبکننده مخاطب برای رفتن به سینما در تهران و ارائه مدل بر اساس روش آمیخته
(ندگان)پدیدآور
ضامنی, داودابراهیمزاده دستجردی, رضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این تحقیق شناسایی مؤلفههای ترغیب مخاطب بزرگسال برای رفتن به سینما و ارائه مدلی بر مبنای روش آمیخته اکتشافی است. روش تحقیق بر اساس الگوی کرسول در دو بخش کیفی و کمّی تنظیم شده است. در بخش کیفی از روش پدیدارشناسی و در بخش کمّی از روش توصیفی همبستگی بر مبنای روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. جامعه آماری در بخش کیفی مدیران ارشد سینمایی، کارگردانان، تهیهکنندگان، منتقدین، بازیگران، اساتید جامعهشناسی و روانشناسی اجتماعی و مخاطبان حرفهای سینما بودند که از بین آنها 22 نفر بر اساس نمونهگیری هدفمند انتخاب و در تحقیق مشارکت کردند. در بخش کمّی نیز با روش نمونهگیری سهمیهای 1031 نفر از شهروندان تهرانی از بین 43 سینما انتخاب که میان آنها پرسشنامه توزیع شد. ابزار پژوهش در بخش کیفی، مصاحبه عمیق و در بخش کمّی پرسشنامه حاصل از مقولههای کیفی بود که ابتدا با استفاده از روایی محتوایی و روایی عاملی، قابلیت اعتبار آن تأیید شد. برای بررسی قابلیت اعتماد پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که معادل 912/0 بود که نشان از پایایی مناسب ابزار دارد. تجزیه و تحلیل دادهها در بُعد کیفی ابعاد مختلفی را شناسایی کرد که از آن جمله میتوان به ابعاد فردی و روانشناختی، بُعد اقتصادی، محیطی و فرهنگی، بُعد سیاستگذاری و برنامهریزی، بُعد ویژگیهای فیلم خوب و سینمای مطلوب اشاره کرد. نتایج نشان داد که ضریب تأثیر ابعاد چهارگانه تفاوت ناچیزی با هم دارند. مدل استخراج شده نشان میدهد در کنار تولید فیلم خوب، توجه به نیازهای ارضانشده مخاطب میتواند در ترغبت مخاطب به سینما تأثیرگذار باشد.
کلید واژگان
سینماتحریک مخاطب
روش آمیخته
شماره نشریه
30تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01
ناشر
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت و برنامهریزی فرهنگی دانشگاه آزادعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اصفهان واحد خوراسگان
شاپا
2008-87602538-2632




