رابطة رسانههای جمعی و سرمایة اجتماعی در کلانشهر تهران
(ندگان)پدیدآور
وثوقی, منصوررحمانیخلیلی, احساننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
سرمایۀ اجتماعی، دلالت بر مجموعه روابط، شبکهها، تعاملها، انجمنها و مؤسسههایی دارد که بهواسطۀ هنجارها و ارزشهای مشترک شکل گرفته و موجب گرمی اجتماع انسانی شده و کنش متقابل اجتماعی را تسهیل میکند. برخی از صاحبنظران رسانههای جمعی، از آن بهعنوان ابزارهای اشاعۀ «سرمایۀ اجتماعی» یاد میکنند. بر این اساس اهداف این مقاله عبارتاند از:  بررسی میزان و تأثیر استفاده از تلویزیون و اینترنت بر سرمایۀ اجتماعی افراد و ابعاد کیفیت (اعتماد و معاملۀ متقابل) و ساختار شبکه (رسمی/ غیر رسمی و اندازه و ظرفیت شبکه). رویکرد نوشتار حاضر، رابطهایـ علَی با روش پیمایشی در بین391 شهروند تهرانی است. سنجش متغیر سرمایۀ اجتماعی با الهام از مدل استون پس از بومیسازی و متغیر مصرف رسانهای، از طریق میزان ساعت صرفشده برای استفاده از تلویزیون و اینترنت صورت گرفته است. برخی از یافتههای بررسی حاضر بر اساس آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان میدهد که میزان زمان صرفشده برای تماشای تلویزیون و استفاده از اینترنت، با سرمایۀ اجتماعی، رابطۀ مثبت و معنادار دارد که در بررسی علّی توسط آزمون رگرسیون، از بین دو متغیر مذکور، بیشترین تأثیر مربوط به میزان زمان صرفشده برای استفاده از اینترنت است.
کلید واژگان
رسانهتلویزیون
اینترنت
سرمایۀ اجتماعی
شهروندان تهرانی
شماره نشریه
26تاریخ نشر
2014-06-221393-04-01
ناشر
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتسازمان پدید آورنده
استاد جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهراندکتری جامعهشناسی اقتصادی و توسعه ، عضو استعدادهای درخشان باشگاه پژوهشگران جوان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
شاپا
2008-87602538-2632




