مقایسة شیوه های ارتباطی و تبلیغی چهره های قرآنی با روشهای تبلیغ امروزین
(ندگان)پدیدآور
عباسی مقدم, مصطفینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه ارتباطات و تبلیغات مهمترین بستر انتقال و ترویج فکر، فرهنگ، ارزشها و هرگونه پیام به دیگران است و همة مذاهب، مکاتب و ملل از رهگذر رسانههای گوناگون، سعی در تبلیغ همهجانبه مرام خویش دارند. در روزگار کنونی تقابل نظام سلطه جهانی با فرهنگ حقمحور و توحیدی اسلام بیش از هر زمان تبلور یافته و صف مؤمنان و مستکبران را به روشنی جدا ساخته است. آیات حیاتبخش قرآن بهعنوان تکیهگاه جبهة توحیدی، مشحون از روشها و تجربههای دعوت و ترویج انبیا و اولیاست و آبشخور جبهة استکباری، کیدها و مکرهای شیطانی است.
در مقال، حاضر، با تکیه بر روش استناد به متون و دیدگاهها، ضمن مرور و مقایسة روشهای تبلیغی دو جبهه روشن میشود که مهمترین ویژگی روشهای تبلیغ قرآنی در مقام اجرا، پایبندی به ارزشها و حقایق و جامعنگری و توجه به همة ابعاد حیات انسانی و پیشتازی اسوهها در عمل و در عرصة دستاوردها، تأثیر پایدار و شورآفرینی و ایمانزایی است، در حالی که روشهای تبلیغ سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، در جهان امروز به خاطر عدم پایبندی به حق و حقیقت، عدم انطباق قول و فعل، معنویتگریزی و استفاده از وسایل مشروع و نامشروع ـ علیرغم توانایی ایجاد هیجانها و انگیزشهای زودگذر وجریانسازی مقطعی ـ قادر به تأثیرگذاری درازمدت و ایمانآفرینی و ایجاد امید پایدار به سعادت و فلاح در انسانها نیستند.
کلید واژگان
روش تبلیغارتباط
پروپاگاندا
تبلیغ قرآنی
تبلیغات جهانی
شماره نشریه
18تاریخ نشر
2012-08-221391-06-01
ناشر
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتسازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه کاشانشاپا
2008-87602538-2632




