مقایسه اختلال سلوک و بزهکاری در دختران نوجوان مناطق 5 و 13 شهر تهران با رویکرد پیشگیری از جرم
(ندگان)پدیدآور
معظمی, شهلادادگر, آناهیتانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: اختلال سلوک از جمله مشکلات رفتاری است که از نظر روانشناسی فردی و اجتماعی دارای اهمیت است. اختلال سلوک یک الگوی رفتاری تکراری و پابرجاست که طی آن حقوق اساسی دیگران نقض میشود. پرخاشگری، سرقت و تقلب، دروغگویی و مانند آن در میان کودکان مبتلا به اختلال سلوک مشاهده میشود. این پژوهش با هدف بررسی و مقایسه اختلال سلوک و بزهکاری دختران مناطق 5 و 13 تهران انجام شد. روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است که به روش توصیفی – تحلیلی انجام شد. جامعه آماری تحقیق ۶۰۷ نفر از دانشآموزان دارای اختلال سلوک و عادی در دو منطقه ۵ و ۱۳ آموزش پرورش تهران هستند. ابزار گردآوری دادهها پرسش نامه محقق ساخته است و برای آزمون فرضیههای پژوهش از آزمون مقایسه میانگین تک نمونهای و آزمون مقایسه میانگین دو گروه مستقل استفاده شد. یافتهها و نتایج: بررسی فرضیههایپژوهش نشاندهنده وضع نامطلوب مشخصههای اختلال سلوک در دانشآموزان دچار اختلال است و دانشآموزان عادی از منظر شاخصههای اختلال سلوک در وضعیت مطلوبی به سر میبردند. همچنین فرضیهای که وجود اختلال سلوک را در دبیرستان منطقه ۵ بیشتر میدانست نیز رد شد و دو منطقه تفاوت چندانی با هم نداشتند. یافتههای حاصل از تحقیقات فراتحلیلی نیز نشان داد، این اختلال میتواند تأثیر فراوانی در میل به ارتکاب جرم در نوجوانان داشته باشد.
کلید واژگان
اختلال سلوکبزهکاری مزمن
دختران نوجوان
پیشگیری اجتماعی
پیشگیری رشدمدار
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-12-221398-10-01
ناشر
معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیهسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه حقوق کیفری و جرمشناسی. دانشکده حقوق دانشگاه تهرانکارشناس ارشد حقوق جزا و جرمشناسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران




