• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تصمیم گیری و تحقیق در عملیات
    • دوره 5, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تصمیم گیری و تحقیق در عملیات
    • دوره 5, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارائه‌ی الگویی برای منبع یابی در شرکت‌های تولیدی با ترکیب روش‌های دیمتل، فرایند تحلیل شبکه‌ای و پرامتی (موردمطالعه: کارخانه ایران‌خودرو دیزل)

    (ندگان)پدیدآور
    بامداد صوفی, جهانیارسعیدپور, ثمینمحمدنژاد چاری, فاطمه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.415 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    یکی از چالش­های مدیران برای انتخاب راهبرد مناسب منبع یابی، تصمیم‌گیری در خصوص ساخت یا برون‌سپاری اقلام است. امروزه علاوه بر دو رویکرد موجود، گزینه منبع یابی هم‌زمان به تصمیم‌گیری مدیران اضافه ‌شده است. در این تحقیق، به‌منظور تعیین راهبرد مناسب منبع یابی، ابتدا 25 قلم کالای سبد تأمین شرکت ایران‌خودرو دیزل بر مبنای الگوی سبدی مدیریت تأمین کرالجیک که از پر استنادترین الگوهای مدیریت تأمین است، در چهار گروه دسته‌بندی شدند. سپس 39 معیار تأثیرگذار بر منبع‌یابی بر اساس سه الگوی "مدیریت ریسک"، "نظریه منبع پایه" و "نظریه هزینه مبادله" شناسایی گردیدند. معیارهای شناسایی‌ شده با استفاده از آزمون فرضیه فازی غربال و بومی شدند تا در نهایت 15 معیار انتخاب گردید. در گام بعدی، روابط بین معیارها با رویکرد دیمتل مشخص شدند. سپس وزن هر معیار با روش فرآیند تحلیل شبکه­ای تعیین گردید. در پایان، با استفاده از روش پرامتی راهبرد مناسب منبع یابی برای هر گروه از اقلام تجویز شد و نتایج با دستورالعمل­های کرالجیک مقایسه شدند. بهترین راهبرد منبع یابی برای گروه کالاهای استراتژیک ساخت داخلی آن است، درصورتی‌که کالاهای اهرمی و غیر بحرانی بهتر است برون‌سپاری و کالاهای گلوگاهی بهتر است منبع یابی هم‌زمان شوند.
    کلید واژگان
    منبع یابی
    مدیریت تامین
    روش‌های تصمیم گیری چند معیاره
    تجزیه و تحلیل و مدل‌سازی مدیریت زنجیره تامین

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2020-11-21
    1399-09-01
    ناشر
    موسسه آموزش عالی آیندگان
    Ayandegan Institute of Higher Education, Tonekabon, Iran
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
    کارشناسی‌ارشد، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
    دانشجوی دکتری، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

    شاپا
    2538-5097
    2676-6159
    URI
    https://dx.doi.org/10.22105/dmor.2020.229586.1148
    http://www.journal-dmor.ir/article_120346.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/680916

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب