مراسم پیشکاری؛ نمود مصرف نمایشی مناسک ازدواج
(ندگان)پدیدآور
مسعودی, حمیدنوغانی دخت بهمنی, محسنبهروان, حسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مناسک ازدواج با رویکردی فرهنگی امروزه به سمت مناسک اقتصادی رفته است و روزبهروز گستردهتر و پیچیدهتر میشود. هدف از اجرای این پژوهش تحلیل اجتماعی مراسم نوظهور در مناسک ازدواج یعنی مراسم پیشکاری است. روش اجرا، تحلیل محتوای کیفی پیامهای منتشرشده در صفحات اینترنتی معرفی این مراسم است. در این پیامها مخاطبین که اغلب دختران در شرف ازدواج هستند، به بررسی ابعاد مختلف این پدیده پرداختهاند. یافتهها نشان میدهد که بیشترین پیامها بر محورهایی همچون پیشنهاد برگزاری مراسم، چالشهای برگزاری مراسم پیشکاری، حسرت از عدم برگزاری، کاهش چالشهای مراسم اصلی ازدواج و همچنین افزایش کیفیت مصرف نمایشی مراسم عروسی میباشد. با بررسی این پیامها این نتیجه عاید میشود که، مراسم پیشکاری، نشانهای نوپدید از مصرفیشدن مناسک ازدواج در جامعه امروز دارد و این خود گواهی بر گستردهشدن مناسک ازدواج نسبت به نسلهای گذشته دارد. در مناسک عروسی گروهی موافق یا مخالف مراسم پیشکاری هستند، از بین افراد موافق برخی با انگیزه برنامهریزی و برخی با انگیزه کاهش نگرانی به اجرای آن میپردازند و به محتوا و شیوهی اجرای آن اهمیت داده و یا یک عروسی خوب را انتظار دارند و یا اینکه به دنبال یک نمایش مناسب هستند. در مجموع، رویکرد مصرف نمایشی یا برنامهریزی منطقی مؤید مراسم پیشکاری است.
کلید واژگان
عروسی پیشکاریعروسی فرمالیته
مناسک مصرفی
مصرف نمایشی
شماره نشریه
791397تاریخ نشر
2018-05-221397-03-01
ناشر
شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهسازمان پدید آورنده
گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایرانگروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
شاپا
2008-28272538-404X




