دوره 20, 79(بهار 1397)
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
- 
تفاوتهای اقتصادی- اجتماعی مرتبط با سن ازدواج زنان در ایران: (مطالعه تطبیقی دختران جوان در آستانه ازدواج و زنان همسردار 49-15 ساله) (شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده, 2018-05-22)در دهههای اخیر سن ازدواج زنان در ایران روند رو به تأخیری را تجربه کرده و در فاصله سالهای 1355 تا 1395 از متوسط سنی 7/19 به حدود 0/23 سال افزایش یافته است. مقاله حاضر، برخی از عوامل تعیینکننده سن ازدواج زنان در ایران را ...
 
- 
دوسویگی مصرف و آبرو : کاوشی زمینهمند در رفتار مصرفگرایانه زنان در مهمانیها (شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده, 2018-05-22)افراد برای کسب منزلت به رقابت میپردازند و مکانیزمهایی همانند مصرف کالاها و نمادهای خاص در کنار ثروت قرار میگیرند تا آن را نشان دهند. در چنین ساختاری، چشموهمچشمی در فضای فرهنگی پررنگ میشود. در این میان، مهمانیها، ...
 
- 
ارائه یک مدل پارادایمی از مراجعه زنان به فالگیر در شهر زاهدان (شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده, 2018-05-22)با گذشت زمان و تغییرات جوامع، برخی معرفتهای تاریخی و باستانی چون فال به کلی از بین نرفته و به رغم عدم پذیرش از سوی گفتمان رسمی جامعه، فال حضوری پررنگ در حاشیه داشته و افرادی به تناسب موقعیتهای زندگیشان به فالگیر مراجعه ...
 
- 
مراسم پیشکاری؛ نمود مصرف نمایشی مناسک ازدواج (شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده, 2018-05-22)مناسک ازدواج با رویکردی فرهنگی امروزه به سمت مناسک اقتصادی رفته است و روزبهروز گستردهتر و پیچیدهتر میشود. هدف از اجرای این پژوهش تحلیل اجتماعی مراسم نوظهور در مناسک ازدواج یعنی مراسم پیشکاری است. روش اجرا، تحلیل ...
 
- 
ارزیابی عملکرد سازمانهای غیردولتی (سمنهای) کشور در حوزه ی زنان و خانواده (شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده, 2018-05-22)با عنایت به اهمیت و ضرورت روزافزون مشارکت سازمانیافتة زنان در دستیابی به توسعة همهجانبه و پایدار، مطالعة حاضر به بررسی عملکرد سازمانهای غیردولتی فعال در حوزة زنان و خانواده میپردازد. از نظر طرح تحقیق، مطالعة حاضر از ...
 
- 
فراتحلیل تحقیقات تجربی پیرامون رضایت از زندگی و تعداد فرزندان در کشورهای مختلف (شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده, 2018-05-22)امروزه، در باورهای عمومی جامعهی ایرانی این تصور شکلگرفته است که زندگی راحت و بیدردسر یعنی زندگی بدون فرزند یا حداکثر یک فرزند. آیا این باور عمومی در واقعیت نیز صحیح است؟ آیا واقعاً کسانی که فرزند کمتر دارند، نسبت به ...
 
- 
تفاوتهای اقتصادی-اجتماعی مرتبط با سن ازدواج زنان در ایران: مطالعهی تطبیقی دختران جوان در آستانهی ازدواج و زنان همسردار 49-15 ساله (شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده, 2018-05-22)در دهههای اخیر، سن ازدواج زنان در ایران بالا رفته و در فاصلهی سالهای 1355 تا 1395 از متوسط سنی 7/19 به حدود 0/23 سال افزایش یافته است. مقالهی حاضر، برخی از عوامل تعیینکنندهی سن ازدواج زنان در ایران را بررسی میکند. ...
 
- 
ارائهی یک مدل پارادایمی از مراجعهی زنان به فالگیر در شهر زاهدان (شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده, 2018-05-22)با گذشت زمان و تغییرات جوامع، برخی معرفتهای تاریخی و باستانی چون فال به کلی ازبین نرفته و بهرغم مردود اعلامشدن از سوی گفتمان رسمی جامعه، فال حضوری پررنگ در حاشیه داشته و افرادی به تناسب موقعیتهای زندگیشان به فالگیر ...
 
- 
دوسویگی مصرف و آبرو کاوشی زمینهمند در رفتار مصرفگرایانهی زنان در مهمانیها (شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده, 2018-05-22)افراد برای کسب منزلت با هم رقابت میکنند و مکانیزمهایی همانند مصرف کالاها و نمادهای خاص در کنار ثروت قرار میگیرند تا آن را نشان دهند. در چنین ساختاری، چشموهمچشمی در فضای فرهنگی پررنگ میشود. در این میان، مهمانیها، ...
 
- 
ارزیابی عملکرد سازمانهای غیردولتی (سمنهای) کشور در حوزهی زنان و خانواده (شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده, 2018-05-22)با عنایت به اهمیت و ضرورت روزافزون مشارکت سازمانیافتهی زنان در دستیابی به توسعهی همهجانبه و پایدار، مطالعهی حاضر به بررسی عملکرد سمنهای فعال در حوزهی زنان و خانواده را بررسی میکند. از نظر طرح تحقیق، مطالعهی حاضر ...
 
- 
فراتحلیل تحقیقات تجربی پیرامون رضایت از زندگی و تعداد فرزندان در کشورهای مختلف (شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده, 2018-05-22)امروزه، در باورهای عمومی جامعهی ایرانی این تصور شکلگرفته است که زندگی راحت و بیدردسر یعنی زندگی بدون فرزند یا حداکثر یک فرزند. آیا این باور عمومی در واقعیت نیز صحیح است؟ آیا واقعاً کسانی که فرزند کمتر دارند، نسبت به ...
 
- 
مراسم پیشکاری؛ نمود مصرف نمایشی مناسک ازدواج (شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانواده, 2018-05-22)امروزه، مناسک ازدواج با رویکردی فرهنگی به سمت مناسک اقتصادی رفته است و روزبهروز گستردهتر و پیچیدهتر میشود. هدف از اجرای این پژوهش تحلیل اجتماعی پیامهای مرتبط با مراسم نوظهور در مناسک ازدواج یعنی مراسم پیشکاری است. ...
 



