نقش میانجی سرمایۀ اجتماعی در تأثیر رهبری اخلاقی بر گرایش کارآفرینانۀ سازمان
(ندگان)پدیدآور
رجبی پور میبدی, علیرضاکیانی, مهردادخیام باشی, احساننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: در دنیای رقابتی و پویای امروزین آمادگی سازمانها برای اقدامات کارآفرینانه به پیشنیاز مهمی برای بقا و اثربخشی آنها تبدیل شده است. این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی سرمایۀ اجتماعی در تأثیر رهبری اخلاقی بر گرایش کارآفرینانۀ سازمان انجام شده است. روششناسی: این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی ـ پیمایشی است، جامعۀ آماری شامل شرکتهای دانشبنیان واقع در پارک علم و فناوری شیخ بهایی اصفهان است که با روش نمونهگیری طبقهای از 174 نفر از مدیران و کارکنان آنها نظرخواهی شده است. از مدلیابی معادلات ساختاری با کمک نرمافزار اسمارت پیالاس برای آزمون آزمون فرضیهها استفاده شده است. یافتهها: رهبری اخلاقی به طور مستقیم بر گرایش کارآفرینانه تأثیر مثبت داشته است. همچنین نقش میانجی سرمایۀ اجتماعی نیز در این رابطه تأیید شده است. نتیجهگیری: مدیرانبا تکیه بر رهبری اخلاقی و انجام رفتارهای متناسب با هنجار میتوانند از راه توسعۀ تعاملات میانفردی و ترویج این قبیل رفتارها در میان پیروان باعث افزایش سطح سرمایۀ اجتماعی در سازمان و به دنبال آن گرایش کارآفرینانه شوند.
کلید واژگان
سرمایۀ اجتماعیرهبری اخلاقی
گرایش کارآفرینانه
شرکتهای دانشبنیان
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتسازمان پدید آورنده
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایراندانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران
دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران




