اصول اخلاق سازمانی در اسلام
(ندگان)پدیدآور
ایمانی لیل آبادی, علیشاه صفی, حسنتاج آبادی, حسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اخلاق در کنار دانش و مهارت از مهمترین قابلیتهای هر مدیر در سازمان به شمار میرود. محیطهای سازمانی در رشد اخلاقی افراد نقش اساسی دارند و اخلاق و رفتار مدیران این سازمانها به شدت بر دیگران و نتایج عملکرد سازمان در حال و آینده تاثیرگذار است. در یک نظام اسلامی انتظار میرود مدیران سازمانی پایبند به اصول اسلامی و اخلاقی در حرفه خود باشند و منجر به توسعه اخلاق اسلامی نه تنها در سازمان بلکه در کل ابعاد جامعه باشند. این پژوهش با هدف تبیین اخلاق اسلامی در سازمانها از دیدگاه آموزههای دینی انجامشده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده و با روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را قرآن، نهجالبلاغه و کتب معتبر روایی تشکیل دادهاند. همچنین، نمونه آماری را مجموعهای از آیات و روایات که بهطور مستقیم و غیرمستقیم با هدف پژوهش ارتباط داشتند، تشکیل دادهاند. شیوه نمونهگیری نیز بدین صورت بوده است که به آیات و روایات ممکن مراجعه و مورد خاص انتخابشده است. روش گردآوری اطلاعات، مطالعات کتابخانهای بوده و از ابزار فیشبرداری استفادهشده است. یافتهها حاکی از آن است که اخلاق سازمانی در اسلام شامل؛ کسب رضای خداوند، اخلاص در کار، نظم کاری، اصل اتقان در کار، حفظ کرامت انسانی، وجدانکاری، رعایت حدّ اعتدال، خوش برخوردی و خوشرویی، رازداری، امانتداری، اتلاف وقت، دلسوزی، اهمیت دادن به کار، انجام هر کاری در وقت خود، جدیّت در اشتغال به هر کاری، پشتکار و عدم یأس، کمفروشی و رشوهخواری میگردد. در راستای بهکارگیری نیروی انسانی مقید به رعایت اصول اخلاق سازمانی، آموزش عملی اخلاق به مدیران و کارکنان و در نهایت، تدوین منشور اخلاقی برای سازمانها، ازجمله پیشنهادها و راهکارهای نهادینه کردن اخلاق اسلامی در سازمانها میباشند.
کلید واژگان
اخلاق اسلامیسازمان
آموزههای دینی
نهادینه کردن
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2017-11-221396-09-01
ناشر
دانشگاه هوایی شهید ستاری- دانشکده مدیریتسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت، تهران، ایراندانشجوی دکتری مدیریت راهبردی.دانشگاه دفاع ملی، تهران، ایران
دانشیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر، رئیس مرکز پژوهش علم ودین، تهران، ایران




