بازنمایی سبک زندگی درشبکه های رادیوی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران (مطالعات موردی برنامه های شبکه تهران )
(ندگان)پدیدآور
حق پرست, محمد اسماعیلکریم وند, فاطمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ایران از زمان پیدایش تا کنون و در ادوار مختلف تصاویر گوناگون متفاوت و گاه متناقضی از جامعه ایران به نمایش گذاشته است. جامعه ایرانی مانند همه جوامع درحال تحول در دهههای اخیر دچار دگرگونی در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شده است. یکی از متغیرهای اجتماعی برای فهم دگرگونیهای معاصر ایران مفهوم سبک زندگی است ما در این مقاله در وهله اول با بهرهگیری از نظریه بازنمایی و در وهله دوم با استفاده از الگوی تبیینی بوردیو در باب سبک زندگی تلاش میکنیم به بررسی سبک زندگی بازنمایی شده در شبکه های رادیوی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بپردازیم. برای نیل به این هدف فوق بعد از نمونه گیری از بین برنامه های تولید شده در شبکه رادیویی تهران در طول سه ماه از سال 97 با استفاده از روش تحلیل محتوا و پس از تعریف مقولات و شاخصها پرسشنامه معکوس تهیه شده و دادهها از طریق شنیدن فایلهای استخراج شده مورد نظر جمعآوری شد. برای بررسی برنامه های تولید شده رادیویی موضوعات و دیالوگهای مورد تجزیه و تحلیل قرار داده شده است. نتایج حاصل نشان میدهد از میان ابعاد سبک زندگی، نگرشها بیشترین میزان بازنمایی را در شبکه رادیویی تهران را به خود اختصاص داده است. بعد از این بعد، ابعاد دیگر به ترتیب عبارتند از: مصرف فرهنگی، اوقات فراغت و اولویت ارزش های اخلاقی. در ادامه یافتههای پژوهش با یافتههای قبلی ارمکی و شالچی در مقاله بررسی سبک زندگی جوانان کافی شاپ مورد مقایسه قرار گرفته است.
کلید واژگان
رادیورسانه
نظریه بازنمایی
سبک زندگی
مصرف
شماره نشریه
28تاریخ نشر
2019-01-211397-11-01
ناشر
دکتر عباس اسدیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزدانشجوی دکترای علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز




