طراحی و ساخت تراورس های دولنگه و مقایسه تحلیلی آنها با تراورس های متعارف
(ندگان)پدیدآور
ایزدیار, سهیلاابراهیمی, قنبراسدی, بهزادنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
با هدف کاستن نیاز به گرده بینه های قطر بالا جهت تهیه تراورس های استاندارد (به مقطع 25× 15سانتی متر) و بهبود عمر مفید تراورس ها از طریق اشباع بهتر آنها، تراورس های دولنگه کنارهم و روی هم طراحی شدند. همچنین برای ارزیابی امکان ساخت آنها با تطبیق تئوری و عمل، در واحد تهیه و توزیع تراورس چوبی راه آهن کشور، تراورس های طراحی شده ساخته شدند. نیم تراورس های مورد نیاز این مطالعه از مازاد برش تراورس های استاندارد به ابعاد 15×5/12 سانتی متر و 25×5/7 سانتی متر تهیه شدند. به منظور مقایسه سرعت خشک شدن با تراورس های استحصالی همزمان، زیرسرپناه کارخانه دسته بندی و تا 24 درصد رطوبت خشک شدند. برای رسیدن به رطوبت قید شده 95 روز سپری گردید و سپس نیم تراورس ها با اتصال دهنده های مکانیکی به هم وصل شدند تا مقطع استاندارد تراورس را پیدا کنند (با احتساب رواداری مجاز). بیست نمونه تراورس دولنگه کنار هم برای تعیین مقدار تزریق و عمق نفوذ، نخست وزن شده، سپس با تراورس های استاندارد در یک دیگ اشباع شدند. بیست اصله تراورس های استاندارد نیز برای مقایسه قبلا از اشباع نشانه گذاری و وزن شدند. دو روز پس از انجام فرایند اشباع تراورس های دولنگه و متعارف نشانه گذاری شده مجددا توزین شدند. در تراورس های دولنگه از گونه راش 5/266، بلوط 100 و توام راش و بلوط 5/177 کیلوگرم بر مترمکعب محاسبه شد. مقدار تزریق در تراورس های استاندارد از گونه راش 5/206 و بلوط 15/86 کیلوگرم بر مترمکعب محاسبه گردید. نمونه های تهیه شده با مته سال سنج برای سنجش عمق نفوذ نشان داد که چوب تراورس های دولنگه به طور کامل اشباع شدند. بنابراین تخریب بیولوژیکی این دسته از تراورس ها زیر ریل به شرط مطلوب بودن مخلوط ماده حفاظتی، منتفی خواهد بود.
کلید واژگان
تراورس چوبی عمر مفیدتراورس دولنگه
قطر گرده بینه
نیم تراورس
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2002-09-231381-07-01
ناشر
دانشکده منابع طبیعیRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
مطالعه عددی و آزمایشگاهی تأثیر افزودن همزمان الیاف فولادی و پلیپروپیلن بر مقاومت بتن تراورس با رویکرد رسیدن به درصد بهینهی الیاف (مطالعه موردی کارخانه تولید بتن تراورس کرج)
قلهکی, مجید؛ پاچیده, قاسم؛ کافی فلاورجانی, محمدعلی (دانشگاه سمنانSemnan University, 2017-08-23)در چند دههی اخیر،سیستم حمل و نقل ریلی برای عبور و مرور انسانها به عنوان یکی از راحتترین و کمهزینهترین سیستمهای حمل و نقل رایج، گسترش یافته است. با توجه به اینکه یکی از مهمترین ...
-
بررسی ظرفیت باربری تراورس بتنی پیشتنیده با در نظر گرفتن آنالیز حساسیت پارامترهای مؤثر بر میزان درگیری بین فولاد و بتن به صورت عددی
فرج شوشتری پور, محمد؛ فرنام, محمد (Papyrus PressPapyrus Press, 2024-08-22)هدف اصلی در پژوهش حاضر، بررسی ظرفیت باربری تراورس بتنی پیش تنیده با در نظر گرفتن آنالیز حساسیت پارامترهای موثر بر میزان درگیری بین فولاد و بتن به صورت عددی می باشد، لذا پس از صحت سنجی و مدل سازی یک نمونه عددی تراورس بتنی ...
-
اثر ترک بر باربری تراورس بتنی پیشتنیده B70 با استفاده از تحلیل مکانیک شکست
فرنام, سید محمد؛ رضایی, فریدون (انجمن علمی بتن ایرانIranian Concrete Society, 2017-11-22)در این پژوهش با تکیه بر اصول مکانیک شکست در بتن مسلح، رفتار شکست در تراورس بتنی پیشتنیده B70 به روش عددی و آزمایشگاهی تحلیل شده است. در بخش عددی این پژوهش، مدل غیرخطی خرابی پلاستیک با استفاده از نرمافزار Abaqus و در بخش ...




