ارزیابی مقاومت جانبی دینامیک تراورس بتنی با استفاده از دستگاه بارگذاری آونگی
(ندگان)پدیدآور
اسماعیلی, مرتضیمجیدیپرست, سعیدسیدحسینی, احمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
   مقاومت جانبی تراورس یکی از پارامترهای کلیدی تضمینکننده مقاومت جانبی خط و هندسه آن در صفحه افقی میباشد. متداولترین روش تعیین مقاومت جانبی تراورس تک، آزمایش استاتیک STPT است. مهمترین نقطه ضعف آزمایش یاد شده، ارزیابی استاتیک مقاومت جانبی است. در صورتی که در عمل، بار اعمالی از جانب چرخ، یک بار دینامیک است. برای رفع این نقیصه، در تحقیق حاضر، از آزمایش بارگذاری پاندولی برای اعمال بار دینامیک بر تراورس بتنی استفاده شده است. برای جلوگیری از خرد شدن تراورس بتنی در حین آزمایش ضربه، یک پد الاستومتریک در وجه جانبی تراورس نصب شده است. نتایج آزمایشهای صورت گرفته برای جرمهای مختلف و زوایای رهاسازی متنوع در قالب نمودارهای طراحی متناظر با بارگذاری واقعی چرخ ارائه شده است. همچنین، نتایج این آزمایش با نتایج تعدادی آزمایش STPT در شرایط مشابه مقایسه گردیده است. نتایج این مقایسه بیانگر آن است که بر خلاف وجود مقاومت جانبی ثابت بهدست آمده برابر 5/6 کیلونیوتن در آزمایش STPT ، نیروی نظیر جابجایی 2 میلیمتر در آزمایش پاندولی از حدود 2 تا 31 کیلونیوتن متغیر است. بنابراین، نسبت مقاومت جانبی دینامیک به مقاومت جانبی استاتیک در محدودهی 3/0 تا 9/4 قرار میگیرد. 
کلید واژگان
بارگذاری جانبی دینامیک خطآزمایش بارگذاری پاندولی
مقاومت جانبی دینامیک تراورس
نیروهای دینامیک در خط
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2016-09-221395-07-01
ناشر
دانشگاه سمنانSemnan University
سازمان پدید آورنده
دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت ایراندانشکده مهندسی راه آهن-دانشگاه علم و صنعت ایران
دانشگاه علم و صنعت




