فلسفه برنامه درسی آموزش عالی: پیشنهاد چهارچوبی برای فلسفهورزی
(ندگان)پدیدآور
قائدی, یحیینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
برنامه درسی و برنامه درسی آموزش عالی همانند سایر رشتههای علمی دارای فلسفهای است. به صور مختلفی میتوان فلسفه برنامه درسی آموزش عالی را مورد بررسی قرار داد. مثلاً میتوان به سؤالات متافیزیکی، معرفتشناختی و ارزششناختی رو کرد و پرسید که پاسخهای ارائه شده به پرسشِ ماهیت واقعیّت، چگونه و چه بخشی از برنامه درسی آموزش عالی را متأثر میسازد و اینکه واقعیت عینی است، ذهنی است یا عینی ذهنی است، چگونه موضوعات درسی و رشتههای علمی در آموزش عالی را شکل میبخشد؟ برای نمونه گفته میشود که دوگانه دانستن واقعیت، موجب شده است که بخشی از آموزش عالی نظری و محض تلقی شود و بخش دیگر آن عملی و کاربردی. سؤالات دیگری نظیر پرسش از بنیادها، اهداف، ماهیت روشها و ماهیت استادی و شاگردی... نیز قابل طرح است و گاه ممکن است کندوکاو در پاسخهایی باشد که فلاسفه در طول تاریخ فلسفه در مورد ماهیت برنامه درسی آموزش عالی پرسیدهاند و اینها مکتوب شده و در قالب یک شاخه دانش درآمدهاند. این مقاله که در دو بخش تنظیم شده، قصد دارد با روش دیالکتیک با خود و مفهومیابی از تجارب، برای بخش اول و روش مطالعه اسناد و مدارک برای بخش دوم، فلسفه برنامههای درسی آموزش عالی را مورد بررسی قرار دهد.
کلید واژگان
فلسفه برنامه درسیفلسفه آموزش عالی
فلسفهورزی در آموزش عالی
فلسفه برنامه درسی آموزش عالی
ایده دانشگاه
شماره نشریه
47تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگیسازمان پدید آورنده
دانشیار دانشگاه خوارزمیشاپا
2008-3696Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
گونهسنجی ارتباط بین فلسفه اسلامی و مسئله جنسیت
رودگر, نرجس (جامعه المصطفی العالمیه, 2023-12-22)پژوهش حاضر با هدف بررسی نسبت و تعامل فلسفه اسلامی با مسئله جنسیت بهروش کیفی از نوع تحلیل محتوای استقرایی انجام شد. برایناساس، پاسخ این پرسش که آیا حاصل نسبت این دو باعنوان «فلسفه جنسیت» طبقهبندی میشود و آیا نتیجه آن ...
-
کدام بنیاد عقل یا دین
ارشادی نیا, محمدرضا (دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم - شعبه خراسان رضویIslamic Propaganda Office of the Qom Seminary - Khorasan Razavi Branch, 2002-09-23)نوشتار حاضر نقدی است بر مقالة "عقل خودبنیاد دینی" اثر استاد محمدرضا حکیمی. استاد در این مقاله درپی ترویج یک مکتب فکری کامل و جامع است تا آن را جایگزین همة مکاتب فلسفی و عرفانی در قلمرو اندیشة اسلامی سازد. نگانرده در شش ...
-
تحلیلی انتقادی بر مناسبات«مِتا- فلسفه» و «روش شناسی» نقدی بر کتاب The End of the Philosophy of Religion ( پایان فلسفه دین)
شجاعی جشوقانی, مالک؛ بزرگ زاده, فاطمه (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی, 2021-09-23)نیک تراکاکیس، فیلسوف معاصر دین در کتاب پایان فلسفه دین به طرح ایده خود پیرامون مناسبات متا-فلسفه و روش شناسی فلسفه دین معاصر در دو سنت تحلیلی و قاره ای پرداخته است. وی با بررسی نمونه آرای متفکرانی از این دو سنت نتیجه ...




