نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبلوچی, حسینfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T19:16:51Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T19:16:51Z
dc.date.available1399-07-08T19:16:51Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T19:16:51Z
dc.date.issued2019-08-23en_US
dc.date.issued1398-06-01fa_IR
dc.date.submitted2019-08-13en_US
dc.date.submitted1398-05-22fa_IR
dc.identifier.citationبلوچی, حسین. (1398). مدل‌یابی ساختاری-تفسیری از قابلیت‎های مؤثر بر مزیت رقابتی سازمان در محیط پویا. مدیریت استاندارد و کیفیت, 9, 43-66.fa_IR
dc.identifier.issn2345-3311
dc.identifier.urihttp://www.jstandardization.ir/article_104376.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/63143
dc.description.abstractپژوهش‌های فراوانی درزمینه‌ی مزیت رقابتی و قابلیت‎های سازمانی مؤثر بر آن انجام شده استُ؛ اما تاکنون پژوهش جامعی که دربرگیرنده‌ی کل این قابلیت‌ها و شناسایی ارتباط بین آن‌ها باشد، ارائه نشده است. این پژوهش به دنبال شناسایی مؤلفه‌های مؤثر بر مزیت رقابتی در پژوهش‎های پیشین و یکپارچه‌کردن این متغیرها در یک مدل است. صنعت مورد‌نظر این پژوهش، صنعت لبنیات و مؤلفه‌های استخراج شده مؤثر بر ایجاد مزیت رقابتی در شرکت‎های فعال در این صنعت است. از این ‌رو با بررسی ادبیات درزمینه‌ی مزیت رقابتی سازمانی با استفاده از روش فرا‌ترکیب، قابلیت‎ها مؤثر بر مزیت رقابتی شناسایی شد. سپس با استفاده از روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری روابط بین این عوامل تعیین و به‌صورت یکپارچه مورد تحلیل قرار گرفت. در مدل‌سازی از پرسش‌نامه به‌منظور استفاده از نظرات 11 خبره‌ی مدیریت راهبردی و بازاریابی صنعت لبنیات استفاده شد، خبرگان به‌صورت گلوله‌‌‌برفی انتخاب شدند. نتایج منجر به دسته‌بندی قابلیت‎ها و طراحی مدل شد. مدل نشان‌دهنده‌ی عوامل و نحوه‌ی ارتباط و تعامل این عوامل است. متغیرها در پنج سطح قرار گرفتند، مهم‌ترین مؤلفه‌ها بازار‌گرایی‌‌ و مدیریت راهبردی بودند که مؤلفه‌های دیگر را تحت‌تأثیر قرار می‌دادند و در پایین‎ترین سطح مدل قرار داشتند. این متغیرها از طریق قابلیت پویا (که در سطح چهارم مدل قرار گرفتند) بر متغیرهای سطح سوم یعنی قابلیت جذب، قابلیت نوآوری و کارآفرینی و قابلیت بازاریابی تأثیرگذار است و در‌نهایت این سه متغیر سبب ایجاد قابلیت عملیاتی شده و بهبود قابلیت عملیاتی شرکت‏ها سبب بهبود عملکرد رقابتی و دستیابی به مزیت رقابتی پایدار برای شرکت‎ها خواهد شد.fa_IR
dc.format.extent823
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن تعالی کسب و کارfa_IR
dc.relation.ispartofمدیریت استاندارد و کیفیتfa_IR
dc.subjectمزیت رقابتیfa_IR
dc.subjectعملکرد رقابتیfa_IR
dc.subjectمحیط پویاfa_IR
dc.subjectفرا ترکیبfa_IR
dc.subjectمدل‌سازی ساختاری تفسیریfa_IR
dc.titleمدل‌یابی ساختاری-تفسیری از قابلیت‎های مؤثر بر مزیت رقابتی سازمان در محیط پویاfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدکترای مدیریت بازاریابی بین الملل، استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه خیام.fa_IR
dc.citation.volume9
dc.citation.spage43
dc.citation.epage66


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد