مدلیابی ساختاری-تفسیری از قابلیتهای مؤثر بر مزیت رقابتی سازمان در محیط پویا
(ندگان)پدیدآور
بلوچی, حسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهشهای فراوانی درزمینهی مزیت رقابتی و قابلیتهای سازمانی مؤثر بر آن انجام شده استُ؛ اما تاکنون پژوهش جامعی که دربرگیرندهی کل این قابلیتها و شناسایی ارتباط بین آنها باشد، ارائه نشده است. این پژوهش به دنبال شناسایی مؤلفههای مؤثر بر مزیت رقابتی در پژوهشهای پیشین و یکپارچهکردن این متغیرها در یک مدل است. صنعت موردنظر این پژوهش، صنعت لبنیات و مؤلفههای استخراج شده مؤثر بر ایجاد مزیت رقابتی در شرکتهای فعال در این صنعت است. از این رو با بررسی ادبیات درزمینهی مزیت رقابتی سازمانی با استفاده از روش فراترکیب، قابلیتها مؤثر بر مزیت رقابتی شناسایی شد. سپس با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری روابط بین این عوامل تعیین و بهصورت یکپارچه مورد تحلیل قرار گرفت. در مدلسازی از پرسشنامه بهمنظور استفاده از نظرات 11 خبرهی مدیریت راهبردی و بازاریابی صنعت لبنیات استفاده شد، خبرگان بهصورت گلولهبرفی انتخاب شدند. نتایج منجر به دستهبندی قابلیتها و طراحی مدل شد. مدل نشاندهندهی عوامل و نحوهی ارتباط و تعامل این عوامل است. متغیرها در پنج سطح قرار گرفتند، مهمترین مؤلفهها بازارگرایی و مدیریت راهبردی بودند که مؤلفههای دیگر را تحتتأثیر قرار میدادند و در پایینترین سطح مدل قرار داشتند. این متغیرها از طریق قابلیت پویا (که در سطح چهارم مدل قرار گرفتند) بر متغیرهای سطح سوم یعنی قابلیت جذب، قابلیت نوآوری و کارآفرینی و قابلیت بازاریابی تأثیرگذار است و درنهایت این سه متغیر سبب ایجاد قابلیت عملیاتی شده و بهبود قابلیت عملیاتی شرکتها سبب بهبود عملکرد رقابتی و دستیابی به مزیت رقابتی پایدار برای شرکتها خواهد شد.
کلید واژگان
مزیت رقابتیعملکرد رقابتی
محیط پویا
فرا ترکیب
مدلسازی ساختاری تفسیری
تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01




