نظام حقوقی حاکم بر مدیریت جمعی مالکیت فکری
(ندگان)پدیدآور
صادقی, محسن
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
کتاب «نظام حقوقی حاکم بر مدیریت جمعی مالکیت فکری»، به بررسی ابعاد حقوقی سازمان های مدیریت جمعی (CMO) حقوق اموال فکری می پردازد. کتاب حاضر، به نقش سازمان هایی می پردازد که نقش اداره حقوق متعدد بار شده بر یک اثر فکری را به عهده دارند؛ در واقع، صاحبان متعدد یک اثر یا اختراع، اجازه بهره برداری از اثر یا اختراع را به یک سازمان واحد بدهند و مصرف کننده بهجای مراجعه به تکتک صاحبان حق، تنها با یک سازمان واحد روبرو باشد. این سازمان نیز پس از مذاکره با مصرف کننده و کسب درآمد، حق امتیاز حاصل شده را به نسبت، میان صاحبان حق تقسیم میکند. در نتیجه از یکسو، مصرف کننده با صرف زمان کمتر و تادیه مبلغ نازل تر به اثر یا اختراع مورد نظر خود دست می یابد و از طرف دیگر، صاحبان حق نیز بدون نیاز به بازاریابی، می توانند محصول خود را راحت تر عرضه کرده و درآمدی نیز تحصیل کنند. کتاب حاضر در کنار بهره مندی از موضوع جذاب و جدید، دارای ویژگی های مثبت دیگری نظیر برخورداری از قلم روان و همه فهم، داشتن نقشه منسجم، توجه به مهمترین مباحث حقوقی مطرح در حوزه سازمان های مدیریت جمعی، عنایت به حقوق ایران همراه با مطالعه تطبیقی و تلاش برای ارائه پیشنهاد به گروه های بهره بردار است. اما در کنار مزایای زیاد، از ابعادی قابل نقد و بررسی است که در این مقاله، به اهم آنها در قالب نقد روش تحقیقی و ساختاری و نقد ماهوی پرداخته شده است.
محمدی،رافونه. نظام حقوقی حاکم بر مدیریت جمعی مالکیت فکری. تهران: جنگل، 1392.178 صفحه. شابک: 9-221-158-600-978.
کلید واژگان
سازمان مدیریت جمعیحقوق مالکیت فکری
صاحبان حق
اداره حقوق
حقوق ایران
نقدهای ساختاری و ماهوی.
عمومى
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-02-011393-11-12



