چرایی افزایش نسبی ورود دختران به دانشگاه (مطالعه موردی دانشگاه اهواز)
(ندگان)پدیدآور
فاتحی, ابوالقاسمادیبی, مهدییزدخواستی, بهجتسعیدی, حسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
حدود دو دهه است که روند افزایش ورود دختران به دانشگاه سیر صعودی داشته است. محققان و صاحب نظران در علل این فزونی و نیز پیامدهای مثبت و یا منفی آن دیدگاه های متفاوت و گاه متضادی را بیان کرد هاند. در مقاله حاضر با موضوع چرایی فزونی نسبی ورود دختران به دانشگاه، علل این افزایش در یک مطالعه موردی بررسی شده است. پرسش اصلی این است که در برابر علل فزونی ورود دختران به دانشگاه با توجه به گفتمان توسعه دانایی محور، رویکرد برگزیده، نقادانه و عملیاتی چیست و چگونه م یتوان این فزونی را تحلیل کرد؟ برای بررسی این پرسش هفت فرضیه مطرح گردید. یافته های میدانی پژوهش که با استفاده از طیف لیکرت در یک نمونه 364 نفری از دانشجویان دختر دانشگاه اهواز در سال تحصیلی 86-1385 با روش پیمایشی به ثمر رسیده است، تمامی هفت فرضیه پژوهش را تأ یید کرد و نشان داد که عوامل فزونی ورود دختران به دانشگاه را باید با رویکردی تلفیقی از مجموع های از علل چندگانه جس توجو کرد. این عوامل چندگانه که در واقع صور تبندی فرضیات پژوهش را نیز تشکیل م یدهد، عبارتند از: تغ ییر نگرش جامعه نسبت به مشارکت زنان، افزایش آگاهی زنان نسبت به حقوقشان، دستیابی به شغل، کسب منزلت اجتماعی، گسترش دامنه انتخاب همسر، جاذبه های دانشگاه، افزایش توقعات زنان.
کلید واژگان
دخترانآموزش عالی
توسعه دانایی محور
دانشگاه
زنان
شماره نشریه
441388تاریخ نشر
2009-08-231388-06-01
ناشر
شورای فرهنگی- اجتماعی زنان و خانوادهسازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهاناستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان
کارشناس ارشد جامعه شناسی
شاپا
2008-28272538-404X




