نقد فرمالیستی و پیشافرمالیستی عنصر پیرنگ در مجموعه داستانهای کوتاه دیوان سومنات
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این مقاله به نقد عنصر داستانی پیرنگ از چشمانداز فرمالیستی و پیشافرمالیستی در مجموعة داستانهای کوتاه دیوان سومنات نوشتة ابوتراب خسروی میپردازد. تمایزی که این دو دیدگاه میان داستان و پیرنگ قائل شدهاند گویای تفاوت کاربرد آنها دربارة این دو سازة داستانی است.
در نقد پیشافرمالیستی استفاده از پیرنگ کلیشهای، بها دادن به کنجکاوی و تعلیقهای از پیش لو رفته و عدم تناسب در شبکههای علت و معلولی از نکات قابل تأمل است. همچنین استفاده از توصیفهای جزیینگر حاملِ زاویة دید که گویای خرده پیرنگهای زمان و مکان است و به کارگیری روایت غیرخطی بر پایة بازگشت به پسهای مکرر از نقاط قوت داستانها میباشد. اما در پیرنگ فرمالیستی خسروی برای آشناییزدایی به انواع شگردها و تمهیدات هنری مانند استفاده از برخی مؤلفههای ادبیات پسامدرن، گفتوگو درباره تکنیکهای داستانی، استفاده از فرمهای دایرهای مکرر و غریب ساختن جهان داستان با تصاویر سنتهای دینی و مذهبی و هنر مینیاتور ایرانی توجه دارد. در مجموع نویسنده در داستانهایی موفق است که بر پایة آشناییزدایی و پیرنگ فرمالیستی بنا شدهاند، و نه داستانهایی که بر اساس ضابطههای علت و معلولی استوار شدهاند.
کلید واژگان
ادبیات داستانیابوتراب خسروی
دیوان سومنات
پیرنگ پیشافرمالیستی
پیرنگ فرمالیستی
آشناییزدایی
شماره نشریه
24تاریخ نشر
2015-06-221394-04-01




