دوره 6, شماره 24

 

ارسال های اخیر

  • استعارة تبعیّه در خمسة امیرخسرو دهلوی 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه آزاد اسلامی اراک, 2015-06-22)
    استعارة تبعیّه برای نخستین بار در اواخر سدة دوم یا اوایل سدة سوم ه.ق به حوزة علم بلاغت راه یافت. صاحب‌نظران علم بلاغت استعاره را به اعتبار لفظ مستعار(به عاریت گرفته شده)، به «اصلیّه» و «تبعیّه» تقسیم کرده‌اند. در زبان ...

  • تحلیل و بررسی انگیزه‌های آفرینش شعر 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه آزاد اسلامی اراک, 2015-06-22)
    هر شعری که سروده می‌شود و از ضمیر شاعر پا به عرصه­ عالم وجود می‌نهد، انگیزه­ای باعث پدید آمدنش شده است. گاه این انگیزه مشخّص بوده و همان هنگامِ سرودنِ شعر، ظهورش را موجب شده و گاه شاعر، ذهنیّت­هایی از قبل در ضمیر ناخودآگاه ...

  • تصویرسازی با خورشید (آفتاب) در اشعار انوری، خاقانی و نظامی و مقایسة آن‌ها با یک‌دیگر 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه آزاد اسلامی اراک, 2015-06-22)
    زمان رواج سبک آذربایجانی، دورة اوج استفاده از تصویرسازی طبیعت برای ارایه امیال و افکار شاعران بوده تا آن­جا که شعرایی چون انوری، خاقانی و نظامی از بزرگان و سرامدان این سبک و این شیوه به‌ حساب می‌آیند. خورشید از عناصر طبیعی ...

  • کاوش اسلوب و مبانی آشنایی‌زدایی در پنج‌گنج گنجه‌ای 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه آزاد اسلامی اراک, 2015-06-22)
    نظامی گنجوی، در شعر زبانی ﭘﻴﭽﻴﺪه و اﺳﺘﻌﺎری دارد. او با واژگان بسیار بازی میﻛﻨﺪ و برای ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬاری ﻋﺎﻃﻔﻲ بر ﻣﺨﺎﻃﺐ میﻛﻮﺷﺪ. این جستار، ﭘﮋوﻫﺸﻲ دربارة زبان شعریِ او بر اﺳﺎس ﻧﻈﺮﻳﻪهای فرمالیستی با هنجارگریزی است. مهمّﺗﺮﻳﻦ وجه ...

  • بررسی سبک و شیوة خیام در رباعی از منظر آرایه‌های ادبی 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه آزاد اسلامی اراک, 2015-06-22)
    سبک و شیوة هر یک از شاعران در اشعارشان نهفته است. با مطالعه و بررسی آثار و اشعار شاعران می‌توان به شیوة سرایش آنان پی برد. بی­گمان برای شناخت شیوة شاعری خیام نیز باید در رباعیات وی تأمّل کنیم. هر چند وجود رباعیاتی که دیگران ...