سازهها در مجموعه «حنجرة زخمی تغزل» حسین منزوی
(ندگان)پدیدآور
دهقانی, زیوراردلانی, شمس الحاجیهکازرونی, سید احمدنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تکرار و دوران از محورهای اصلی شکلگیری عناصر موسیقایی است. این الگو در نظام موسیقیایی شعر معاصر نیز تشخص دارد و سه حوزۀ موسیقی درونی، بیرونی و کناری را در بر میگیرد. منزوی با تکیه بر این الگوها موسیقی اشعار خود را آفریده است. این پژوهش در صدد بررسی آرایههای موسیقیآفرین در غزلهای مجموعۀ «حنجره زخمی تغزل» جهت نشان دادن روش به کارگیری این عناصر و کارکردشان در اشعار منزوی است. یافتههای این پژوهش بیانگر این است که منزوی برای غنای موسیقی غزل خود شیوههای متعددی را به کار میگیرد از جمله: توجه به تنوع اوزان عروضی، به کارگیری اوزان پرکاربرد، ایجاد تناسب معنا و درونمایه با اوزان عروضی، بهرهگیری از جناس، تکرار، تضاد. کارکرد موسیقایی قافیه و ردیف سبب همآوایی در اشعار وی گشته، به طور کلی عناصر ساختار موسیقایی شعر منزوی در چهار رده موسیقایی دستهبندی میشود؛ موسیقی بیرونی، موسیقی کناری، موسیقی درونی و موسیقی معنوی.
کلید واژگان
عناصر موسیقیآفرینحنجرۀ زخمی تغزل
موسیقی بیرونی
موسیقی کناری
موسیقی درونی
شماره نشریه
25تاریخ نشر
2015-09-231394-07-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی اراکسازمان پدید آورنده
نویسندهنویسنده
نویسنده




